Turun Ylioppilaskyläsäätiön markkinoinnin tehostaminen
Rauhaluoto, Janette (2009)
Rauhaluoto, Janette
Turun ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200902111432
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200902111432
Tiivistelmä
Työn tavoitteena oli tehostaa Turun Ylioppilaskyläsäätiön (TYS) markkinointia. Työssä tutkittiin strategista suunnittelua ja hahmotettiin organisaation palvelukokonaisuutta markkinoinnin näkökulmasta. Työn lopullisena tarkoituksena on luoda pohja TYS:n segmentoidulle markkinoinnille ja kehittää organisaation markkinointia tulevaisuudessa.
Teoriapohjana käytettiin strategista markkinointia, palvelujen markkinointia ja ostokäyttäytymistä käsittelevää kirjallisuutta. Myös TYS:n omat materiaalit, kuten esimerkiksi asiakastyytyväisyyskyselyt, olivat työn lähdeaineistona. Tutkimusosio muodostui haastattelusta ja asiakastietokannan analysoimisesta. Haastateltavana oli TYS:n asuntotoimenjohtaja Pirjo Lipponen-Vaitomaa. Haastattelussa keskityttiin erityisesti markkinoinnin strategisen suunnittelun ja palvelujen markkinoinnin teemoihin. Asiakastietokannan analysoinnissa asukkaiden siirtohakemuksista poimittiin satunnaisotannalla tietoja kahdesta eri asiakasryhmästä: yksinasuvien ja perheellisten asunnonhakijoiden siirtojonoista. Näistä tiedoista koottiin tilastollisia yhteenvetoja analysointia varten.
Työn tuloksissa päädyttiin siihen, että strategisella tasolla TYS:n olisi hyvä suuntautua kohti rajattua segmentointia ja määritellä tarkasti tärkeimmät asiakassegmenttinsä. Palvelujen markkinoinnissa olisi tärkeää panostaa palvelukokonaisuuden ja koko asiakasmarkkinoinnin prosessin huomioimiseen. Eri asiakassegmenttien tutkimisella on mahdollista muodostaa pohja aiempaa kohdennetummalle markkinointisuunnitelmalle ja tehostaa organisaation markkinointia muutoinkin.
Teoriapohjana käytettiin strategista markkinointia, palvelujen markkinointia ja ostokäyttäytymistä käsittelevää kirjallisuutta. Myös TYS:n omat materiaalit, kuten esimerkiksi asiakastyytyväisyyskyselyt, olivat työn lähdeaineistona. Tutkimusosio muodostui haastattelusta ja asiakastietokannan analysoimisesta. Haastateltavana oli TYS:n asuntotoimenjohtaja Pirjo Lipponen-Vaitomaa. Haastattelussa keskityttiin erityisesti markkinoinnin strategisen suunnittelun ja palvelujen markkinoinnin teemoihin. Asiakastietokannan analysoinnissa asukkaiden siirtohakemuksista poimittiin satunnaisotannalla tietoja kahdesta eri asiakasryhmästä: yksinasuvien ja perheellisten asunnonhakijoiden siirtojonoista. Näistä tiedoista koottiin tilastollisia yhteenvetoja analysointia varten.
Työn tuloksissa päädyttiin siihen, että strategisella tasolla TYS:n olisi hyvä suuntautua kohti rajattua segmentointia ja määritellä tarkasti tärkeimmät asiakassegmenttinsä. Palvelujen markkinoinnissa olisi tärkeää panostaa palvelukokonaisuuden ja koko asiakasmarkkinoinnin prosessin huomioimiseen. Eri asiakassegmenttien tutkimisella on mahdollista muodostaa pohja aiempaa kohdennetummalle markkinointisuunnitelmalle ja tehostaa organisaation markkinointia muutoinkin.