Tillkomstprocessen för Östra Nylands turismstrategi år 2006
Lövgren, Pia (2009)
Lövgren, Pia
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200902091410
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200902091410
Tiivistelmä
Det finns mycket att tänka på då man gör en strategi för en turismdestination. I Östra Nylands har man gjort två turismstrategier och då den andra av dem blev färdig bestämdes det att man borde skriva om hur tillkomstprocessen av strategin såg ut för att underlätta nästa process. Lärdomsprovets syfte var därför att få veta hur tillkomstprocessen såg ut och vad de som deltog i arbetet ansåg om processen och metoderna som använts. Ett delproblem var hur tillkomstprocessen för turismstrategin såg ut år 2001 för att kunna jämföra de två processerna. Lärdomsprovet behandlar inte genomförandet av strategin eller teamarbete, vilka egentligen hör till en strategiprocess.
Lärdomsprovet börjar med en presentation av Östra Nyland samt turismen i regionen eftersom turismstrategin grundar sig på detta. För att mångstämmighet var viktigt, det vill säga att under strategins tillkomstprocess lyssna på alla turismaktörer i regionen för att få åsikter och idéer, presenteras också strategiförslaget och kommentarer till det som turismaktörer hade gett på ett diskussionsforum på Internet. Den färdiga turismstrategin presenteras också för att kunna se ifall kommentarerna beaktats i den färdiga strategin. Därefter presenteras teorin. Begreppet strategi förklaras, för- och nackdelar med strategier samt två olika strategiprocesser.
Undersökningsmaterialet består av sex halvstrukturerade temaintervjuer som gjordes i februari 2008. Den offentliga sektorns representant, två turismföretagare, två strategiskribenter och en representant för Inlärningsnätverket (turismutvecklare) som deltagit i strategins tillkomstprocess fick säga sina åsikter om processen och vilka arbetssätt de föredrog. Ingen kom ihåg tillkomstprocessen för turismstrategin år 2001 som gjordes som konsultarbete. De flesta av dem ansåg att en turismstrategi skall göras med lokala krafter och mångstämmigt, vilket stöds av att de som deltagit i strategins tillkomstprocess ansåg att deras röster blivit hörda. Flera aktörer borde delta i processen nästa gång. There are many things that need to be taken into consideration when developing a strategy for a tourism destination. In Itä-Uusimaa two tourism strategies have been made in recent years. When the second one was finished it was decided that the process of developing the strategy should be described to make the next process easier.
The aim with the thesis was therefore to find out how the process of developing the strategy looked like and what the people who took part in the work thought about the process and the methods that had been used. Another objective was to find out what the process of developing a tourism strategy in 2001 was like to be able to compare the two processes. The thesis does not cover the implementation of the strategy or team work activities, only how it was initiated.
The tourism strategy is based on the region Itä-Uusimaa and the tourism there and that is why the thesis begins with a presentation of the region. Because it was an essential part of the process to listen to the opinions and ideas of local tourism entrepreneurs when developing the strategy, the strategy proposals and comments given by the tourism actors were posted on a discussion board on the Internet. The finished strategy is also presented to see if these comments were paid attention to. The theory of strategies is presented including a definition of what strategy is, the advantages and disadvantages with strategies and two different models for a strategy process.
The research material consists of six half structured theme interviews conducted in February 2008. A representative of the public sector, two tourism entrepreneurs, two strategy writers and a representative for Oppimisverkosto (tourism developer) took part in the development process of the strategy and were able to express their opinions on the process and the working methods they preferred. No one remembered the process behind the 2001 strategy which was made by a consultant. Most interviewees agreed that the tourism strategy should be planned and implemented by people familiar with the local tourism business. This view gained support by the participants who thought their opinions had been taken into account. However, more participants should be involved in the process next time.
Lärdomsprovet börjar med en presentation av Östra Nyland samt turismen i regionen eftersom turismstrategin grundar sig på detta. För att mångstämmighet var viktigt, det vill säga att under strategins tillkomstprocess lyssna på alla turismaktörer i regionen för att få åsikter och idéer, presenteras också strategiförslaget och kommentarer till det som turismaktörer hade gett på ett diskussionsforum på Internet. Den färdiga turismstrategin presenteras också för att kunna se ifall kommentarerna beaktats i den färdiga strategin. Därefter presenteras teorin. Begreppet strategi förklaras, för- och nackdelar med strategier samt två olika strategiprocesser.
Undersökningsmaterialet består av sex halvstrukturerade temaintervjuer som gjordes i februari 2008. Den offentliga sektorns representant, två turismföretagare, två strategiskribenter och en representant för Inlärningsnätverket (turismutvecklare) som deltagit i strategins tillkomstprocess fick säga sina åsikter om processen och vilka arbetssätt de föredrog. Ingen kom ihåg tillkomstprocessen för turismstrategin år 2001 som gjordes som konsultarbete. De flesta av dem ansåg att en turismstrategi skall göras med lokala krafter och mångstämmigt, vilket stöds av att de som deltagit i strategins tillkomstprocess ansåg att deras röster blivit hörda. Flera aktörer borde delta i processen nästa gång.
The aim with the thesis was therefore to find out how the process of developing the strategy looked like and what the people who took part in the work thought about the process and the methods that had been used. Another objective was to find out what the process of developing a tourism strategy in 2001 was like to be able to compare the two processes. The thesis does not cover the implementation of the strategy or team work activities, only how it was initiated.
The tourism strategy is based on the region Itä-Uusimaa and the tourism there and that is why the thesis begins with a presentation of the region. Because it was an essential part of the process to listen to the opinions and ideas of local tourism entrepreneurs when developing the strategy, the strategy proposals and comments given by the tourism actors were posted on a discussion board on the Internet. The finished strategy is also presented to see if these comments were paid attention to. The theory of strategies is presented including a definition of what strategy is, the advantages and disadvantages with strategies and two different models for a strategy process.
The research material consists of six half structured theme interviews conducted in February 2008. A representative of the public sector, two tourism entrepreneurs, two strategy writers and a representative for Oppimisverkosto (tourism developer) took part in the development process of the strategy and were able to express their opinions on the process and the working methods they preferred. No one remembered the process behind the 2001 strategy which was made by a consultant. Most interviewees agreed that the tourism strategy should be planned and implemented by people familiar with the local tourism business. This view gained support by the participants who thought their opinions had been taken into account. However, more participants should be involved in the process next time.