Yhteismusisointi pianon- ja viulunsoitonopetuksen alkeistasolla
Niemelä, Kristiina; Sundberg, Irina (2008)
Niemelä, Kristiina
Sundberg, Irina
Lahden ammattikorkeakoulu
2008
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200901221141
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200901221141
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia alkeistason viulistien ja pianistien yhteissoittomahdollisuuksia.
Mitä valmiuksia ja edellytyksiä on
alkeistason soittajilla yhteissoiton onnistumisessa? Tutkimuksen myötä nousi kysymyksiä opettajuudesta ja sen kehittämismahdollisuuksista.
Toimintatutkimuksemme tapahtui keväällä 2006. Kokeilumme
yhteissoittotuntien liittämisestä yksityistuntien lomaan järjestettiin vuoroviikoin. Joka toinen viikko pidettiin yksityistunti (30 min.) ja joka toinen viikko yhteissoittotunti (45 min.). Kokoonnuimme yhteensä kahdeksan kertaa ja lopuksi soittoparit esiintyivät oppilasillassa. Soittopareja oli kaksi (viulupiano). Jokaisella yhteissoittotunnilla oli myös molemmat opettajat koko ajan läsnä.
Kokeilun tuloksena oli oppilaissa havaittavissa ryhmähengen heräämistä, vaivatonta uusien asioiden oppimista, sekä kuuntelemisen taidon ymmärtämistä. Opettajille syntyi kipinä uusien ideoiden kokeilemiseen jatkossa niin opettajuudessa kuin opettamisessakin, mikä mahdollistui
käytännössä yrittäjyyden kautta.
Mitä valmiuksia ja edellytyksiä on
alkeistason soittajilla yhteissoiton onnistumisessa? Tutkimuksen myötä nousi kysymyksiä opettajuudesta ja sen kehittämismahdollisuuksista.
Toimintatutkimuksemme tapahtui keväällä 2006. Kokeilumme
yhteissoittotuntien liittämisestä yksityistuntien lomaan järjestettiin vuoroviikoin. Joka toinen viikko pidettiin yksityistunti (30 min.) ja joka toinen viikko yhteissoittotunti (45 min.). Kokoonnuimme yhteensä kahdeksan kertaa ja lopuksi soittoparit esiintyivät oppilasillassa. Soittopareja oli kaksi (viulupiano). Jokaisella yhteissoittotunnilla oli myös molemmat opettajat koko ajan läsnä.
Kokeilun tuloksena oli oppilaissa havaittavissa ryhmähengen heräämistä, vaivatonta uusien asioiden oppimista, sekä kuuntelemisen taidon ymmärtämistä. Opettajille syntyi kipinä uusien ideoiden kokeilemiseen jatkossa niin opettajuudessa kuin opettamisessakin, mikä mahdollistui
käytännössä yrittäjyyden kautta.