”On tää elämää” : Toiminnallinen poikaryhmä lastensuojelun avohuollon palveluna
Laanterä, Kalle; Tahvanainen, Tuomas (2009)
Laanterä, Kalle
Tahvanainen, Tuomas
Laurea-ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200901151088
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200901151088
Tiivistelmä
Opinnäytetyö toteutettiin Vantaan kaupungin Lasten ja nuorten keskus Noan lastensuojelun avohuollon asiakkaille kohdennetussa poikaryhmässä, jossa toimimme ohjaajina. Opinnäyte-työn tarkoituksena oli selvittää vastaako ryhmä ja sen toiminta poikien ja heidän perheidensä tarpeita sekä tarkastella miten ryhmän toiminta on tukenut poikia lastensuojelun avohuollon tukitoimena.
Poikaryhmän toimintakausi kesti yhteensä kahdeksan kuukautta lukuvuoden 2007-2008 aikana. Kokoontumiskertoja toimintakaudella tuli yhteensä 38. Kokonaisuudessaan ryhmässä oli toi-mintakauden aikana yhdeksän poikaa, joista viisi kävi ryhmässä aktiivisesti. Ryhmä oli pojilla kirjattu lastensuojelun avohuollon tukitoimeksi. Toiminnan tavoitteet olivat harjaannuttaa elämänhallinta-, vuorovaikutus- ja sosiaalisia taitoja, sekä vahvistaa itsetuntoa ja yhteisöllisyyttä. Toiminta oli luonteeltaan myös syrjäytymistä ehkäisevää ja tarkoituksena oli tarjota pojille mielekästä tekemistä ikäisessään seurassa. Keskeisenä menetelmänä ryhmässä oli toiminnallisuus.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys muodostuu ryhmätoimintaa käsittelevistä teorioista, sosiaalipedagogisesta lähestymistavasta ryhmän ohjauksessa sekä poikatyöstä ja sukupuolisen-sitiivisyydestä. Tämän lisäksi opinnäytetyössä tarkastelemme lastensuojelun avohuoltoa ja sen puitteissa toteutettua ryhmätoimintaa.
Arviontia toteutettiin ryhmän toiminnan aikana prosessiarvioinnin keinoin. Opinnäytetyön arviointimenetelminä käytimme poikien ja heidän huoltajiensa haastatteluita, osallistuvaa havainnointia, reflektiivistä itsearviointia, päiväkirjoja sekä osallistumisten ja kustannusten seurantaa. Ryhmän toiminnasta tehtiin myös väli- ja loppuarviointi.
Arvioinnin tulosten perusteella ryhmämuotoinen tuki vaikuttaisi toimivalta lastensuojelun avohuollon tukitoimelta. Ryhmän toiminta vastasi asiakasperheiden tarpeita ja odotuksia ja tämän kaltaiselle toiminnalle näyttäisi olevan tilausta. Toiminnalla pystyttiin tukemaan poikia eri elämän osa-alueilla ja toiminnalle asetettuja tavoitteita saavutettiin toiminnan aikana.
Poikaryhmän toimintakausi kesti yhteensä kahdeksan kuukautta lukuvuoden 2007-2008 aikana. Kokoontumiskertoja toimintakaudella tuli yhteensä 38. Kokonaisuudessaan ryhmässä oli toi-mintakauden aikana yhdeksän poikaa, joista viisi kävi ryhmässä aktiivisesti. Ryhmä oli pojilla kirjattu lastensuojelun avohuollon tukitoimeksi. Toiminnan tavoitteet olivat harjaannuttaa elämänhallinta-, vuorovaikutus- ja sosiaalisia taitoja, sekä vahvistaa itsetuntoa ja yhteisöllisyyttä. Toiminta oli luonteeltaan myös syrjäytymistä ehkäisevää ja tarkoituksena oli tarjota pojille mielekästä tekemistä ikäisessään seurassa. Keskeisenä menetelmänä ryhmässä oli toiminnallisuus.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys muodostuu ryhmätoimintaa käsittelevistä teorioista, sosiaalipedagogisesta lähestymistavasta ryhmän ohjauksessa sekä poikatyöstä ja sukupuolisen-sitiivisyydestä. Tämän lisäksi opinnäytetyössä tarkastelemme lastensuojelun avohuoltoa ja sen puitteissa toteutettua ryhmätoimintaa.
Arviontia toteutettiin ryhmän toiminnan aikana prosessiarvioinnin keinoin. Opinnäytetyön arviointimenetelminä käytimme poikien ja heidän huoltajiensa haastatteluita, osallistuvaa havainnointia, reflektiivistä itsearviointia, päiväkirjoja sekä osallistumisten ja kustannusten seurantaa. Ryhmän toiminnasta tehtiin myös väli- ja loppuarviointi.
Arvioinnin tulosten perusteella ryhmämuotoinen tuki vaikuttaisi toimivalta lastensuojelun avohuollon tukitoimelta. Ryhmän toiminta vastasi asiakasperheiden tarpeita ja odotuksia ja tämän kaltaiselle toiminnalle näyttäisi olevan tilausta. Toiminnalla pystyttiin tukemaan poikia eri elämän osa-alueilla ja toiminnalle asetettuja tavoitteita saavutettiin toiminnan aikana.