Pienyrittäjien suhtautuminen osoitteettomaan suoramainontaan
Ahonen, Kyösti (2009)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200901071029
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200901071029
Tiivistelmä
LAUREA-AMMATTIKORKEAKOULU TIIVISTELMÄ
Laurea Hyvinkää
Liiketalous, aikuissovellus
Markkinointi
Kyösti Ahonen
Pienyrittäjien suhtautuminen osoitteettomaan suoramainontaan
Vuosi 2007 Sivumäärä 41
Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, ovatko pienyritykset Suomessa tiedostaneet suoramarkkinoinnin mahdollisuudet osana markkinointistrategiaansa. Mitkä ovat yrittäjien asenteet suoramainontaa ja muita markkinointikeinoja kohtaan. Ovatko pienyritykset sisäistäneet suoramainonnan osana kilpailukeinoistaan isoja yrityksiä vastaan koventuvassa kilpailutilanteessa isojen yritysten puristuksissa? Tutkimuksen perusajatuksena ei ole osaamisen puuttuminen, vaan asenteiden vanhanaikaisuus. Oletan perinteisten mainontakeinojen olevan yhä vahvassa vallitsevassa asemassa.
Olen määritellyt teoreettinen kehyksen, jonka valossa suoramainontaa ja sen tehokkuutta tulee arvostella, ei sillä näkemyksellä mikä meillä on kuluttajina. Tällä tiedolla tulisi myös suoramainontapalvelua harkitsevan yrittäjän lähteä liikkeelle.
Tutkimukseen rajattiin yritykset lähikunnista Hyvinkää – Nurmijärvi –ympäristöstä. Se on hyvin toimeentulevaa aluetta. Kaupunkia, taajamaa ja maaseutua yhdessä. Tutkittavien yritysten tuli tarjota tuotteita tai palveluja suoraan kuluttajille.
Tutkimuksessa käytettiin mahdollisimman monialaista yritystarjontaa. Tutkimus tehtiin postitetuilla kyselylomakkeilla yrityksen johdolle tai markkinoinnista vastaavalle.
Tutkimuksesta selvisi, että yhä edelleen sanomalehden asema mainontakeinona on ylivoimainen. Internet –mainonta on tulossa suosioon ja on jopa suositumpaa kuin suoramainonta. Jos suoramainonta lukuihin yhdistetään osoitteeton suoramainonta, niin suoramainonta kokonaisuutena yltää internet mainonnan tasolle. Sanomalehti mainostamisesta jäädään kuitenkin vielä puolitiehen. Suoramainonta koettiin etenkin sitä kokeilemattomien parissa kalliina ja tehottomana. Suoramainonnan katsottiin myös olevan soveltumaton monen eri tuotteen tai palvelun mainostamiseen mainonnan luonteensa vuoksi, ikään kuin halpamaista.
Parhaan kokemuksen suoramainonnasta olivat saaneet yritykset, jotka olivat huomanneet ennakkoluulottomasti sen sopivan omaan markkinointistrategiaansa osana eri mainostusmuotoja – ei ainoana muotona.
Laurea Hyvinkää
Liiketalous, aikuissovellus
Markkinointi
Kyösti Ahonen
Pienyrittäjien suhtautuminen osoitteettomaan suoramainontaan
Vuosi 2007 Sivumäärä 41
Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, ovatko pienyritykset Suomessa tiedostaneet suoramarkkinoinnin mahdollisuudet osana markkinointistrategiaansa. Mitkä ovat yrittäjien asenteet suoramainontaa ja muita markkinointikeinoja kohtaan. Ovatko pienyritykset sisäistäneet suoramainonnan osana kilpailukeinoistaan isoja yrityksiä vastaan koventuvassa kilpailutilanteessa isojen yritysten puristuksissa? Tutkimuksen perusajatuksena ei ole osaamisen puuttuminen, vaan asenteiden vanhanaikaisuus. Oletan perinteisten mainontakeinojen olevan yhä vahvassa vallitsevassa asemassa.
Olen määritellyt teoreettinen kehyksen, jonka valossa suoramainontaa ja sen tehokkuutta tulee arvostella, ei sillä näkemyksellä mikä meillä on kuluttajina. Tällä tiedolla tulisi myös suoramainontapalvelua harkitsevan yrittäjän lähteä liikkeelle.
Tutkimukseen rajattiin yritykset lähikunnista Hyvinkää – Nurmijärvi –ympäristöstä. Se on hyvin toimeentulevaa aluetta. Kaupunkia, taajamaa ja maaseutua yhdessä. Tutkittavien yritysten tuli tarjota tuotteita tai palveluja suoraan kuluttajille.
Tutkimuksessa käytettiin mahdollisimman monialaista yritystarjontaa. Tutkimus tehtiin postitetuilla kyselylomakkeilla yrityksen johdolle tai markkinoinnista vastaavalle.
Tutkimuksesta selvisi, että yhä edelleen sanomalehden asema mainontakeinona on ylivoimainen. Internet –mainonta on tulossa suosioon ja on jopa suositumpaa kuin suoramainonta. Jos suoramainonta lukuihin yhdistetään osoitteeton suoramainonta, niin suoramainonta kokonaisuutena yltää internet mainonnan tasolle. Sanomalehti mainostamisesta jäädään kuitenkin vielä puolitiehen. Suoramainonta koettiin etenkin sitä kokeilemattomien parissa kalliina ja tehottomana. Suoramainonnan katsottiin myös olevan soveltumaton monen eri tuotteen tai palvelun mainostamiseen mainonnan luonteensa vuoksi, ikään kuin halpamaista.
Parhaan kokemuksen suoramainonnasta olivat saaneet yritykset, jotka olivat huomanneet ennakkoluulottomasti sen sopivan omaan markkinointistrategiaansa osana eri mainostusmuotoja – ei ainoana muotona.