Vantaa palvelutalojen asiakkaiden mielipiteitä palvelutalojen palveluiden laadusta
Ballantine, Kirsi-Marja; Ropponen-Aymard, Paula (2008)
Ballantine, Kirsi-Marja
Ropponen-Aymard, Paula
Laurea-ammattikorkeakoulu
2008
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200901071026
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200901071026
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoitus oli selvittää palvelutalojen asiakkaiden mielipiteitä palveluiden laadusta ja niiden saatavuudesta palvelutaloissa. Toisena tarkoituksena oli löytää mahdollisia kehittämiskohteita, joihin voitaisiin tulevaisuudessa panostaa, ja näin parantaa vanhusten viihtyvyyttä palvelutaloissa.
Opinnäytetyön aineisto kerättiin syksyllä 2007 kyselylomakkeella Vantaan kaupungin palvelutalojen asiakkailta. Kyselyyn vastasi 163 asiakasta kahdeksasta kaupungin palvelutalosta. Aineisto analysoitiin SPSS 13.0 for Windows- ohjelmalla ja tulokset on esitetty frekvenssi- ja prosenttitaulukkoina. Huomattavia eroja palvelutalojen välillä ei ollut havaittavissa.
Opinnäytetyön tuloksissa nousi esille, että suurin osa palvelutalojen asiakkaista on tyytyväisiä saamiinsa palveluihin. Heidän mielestä henkilökunta palvelutaloissa on ystävällistä ja ammattitaitoista. Suurin osa asiakkaista saa heille sovitut palvelut. Kuitenkin 45 vastaajaa oli sitä mieltä, että hoitohenkilökunta ei tiedustellut heiltä tarpeeksi usein palveluiden riittävyydestä asiakkaan tämän hetkisiin tarpeisiin nähden.
Monet vastaajat kokivat myös hoitohenkilökunnan kiireen ongelmaksi hoitotilanteissa. Hoitohenkilökunnalla tuntuu vanhusten mielestä olevan kiire jo seuraavan asiakkaan luokse. Vanhukset kaipaavat henkilökunnalta enemmän aikaa ja kiireetöntä ilmapiiriä.
Tulevaisuudessa palvelutaloissa voitaisiin kehittää omahoitajamallia, jolla turvattaisiin vanhuksen kokonaisvaltainen hoito ja aikainen puuttuminen asiakkaan ongelmiin. Myös yksityisten palveluiden käyttöä tulisi lisätä.
Asiasanat: hoidon laatu, ikääntyvä ihminen, asiakastyytyväisyys, vanhustenhoito
Opinnäytetyön aineisto kerättiin syksyllä 2007 kyselylomakkeella Vantaan kaupungin palvelutalojen asiakkailta. Kyselyyn vastasi 163 asiakasta kahdeksasta kaupungin palvelutalosta. Aineisto analysoitiin SPSS 13.0 for Windows- ohjelmalla ja tulokset on esitetty frekvenssi- ja prosenttitaulukkoina. Huomattavia eroja palvelutalojen välillä ei ollut havaittavissa.
Opinnäytetyön tuloksissa nousi esille, että suurin osa palvelutalojen asiakkaista on tyytyväisiä saamiinsa palveluihin. Heidän mielestä henkilökunta palvelutaloissa on ystävällistä ja ammattitaitoista. Suurin osa asiakkaista saa heille sovitut palvelut. Kuitenkin 45 vastaajaa oli sitä mieltä, että hoitohenkilökunta ei tiedustellut heiltä tarpeeksi usein palveluiden riittävyydestä asiakkaan tämän hetkisiin tarpeisiin nähden.
Monet vastaajat kokivat myös hoitohenkilökunnan kiireen ongelmaksi hoitotilanteissa. Hoitohenkilökunnalla tuntuu vanhusten mielestä olevan kiire jo seuraavan asiakkaan luokse. Vanhukset kaipaavat henkilökunnalta enemmän aikaa ja kiireetöntä ilmapiiriä.
Tulevaisuudessa palvelutaloissa voitaisiin kehittää omahoitajamallia, jolla turvattaisiin vanhuksen kokonaisvaltainen hoito ja aikainen puuttuminen asiakkaan ongelmiin. Myös yksityisten palveluiden käyttöä tulisi lisätä.
Asiasanat: hoidon laatu, ikääntyvä ihminen, asiakastyytyväisyys, vanhustenhoito