Miten tukea nuoren sosiaalista osallistumista? : ryhmämuotoisen toimintaterapian kehittäminen nuorisopsykiatriselle osastolle
Kalliola, Tiia; Rättö, Riikka (2008)
Kalliola, Tiia
Rättö, Riikka
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2008
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200812164476
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200812164476
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoitus oli kehittää nuorisopsykiatrisen osaston ryhmämuotoista toimintaterapiaa. Työelämän yhteistyötahona oli nuorisopsykiatrinen sairaalaosasto ja työtä ohjasi osaston toimintaterapeutti. Suunnittelimme ja toteutimme toimintaterapiaryhmän, jonka tavoitteena oli nuorten sosiaalisen osallistumisen tukeminen. Tämä toteutui vuorovaikutustaitojen harjoittelun avulla. Keräsimme toteutuneesta ryhmästä tietoa ja arvioimme toteutuksen onnistumista sekä kehittämiskohteita.
Hyödynsimme ryhmän suunnittelussa ja sosiaalisen osallistumisen määrittelyssä toimintaterapian inhimillisen toiminnan mallia. Käytimme ryhmän suunnittelussa ja havainnoinnissa kommunikaatio- ja vuorovaikutustaitojen arviointimenetelmää (ACIS). Siinä on määritelty vuorovaikutustaitoja sekä niiden suorittamiseen liittyviä kriteereitä. Suunnitellessamme ryhmän rakenteita ja vaiheita, hyödynsimme ryhmäprosessiin liittyvää teoriaa.
Ryhmässä käsiteltiin erilaisia sosiaaliseen osallistumiseen liittyviä aiheita. Nuoret valitsivat aiheet laatimistamme teemoista. Tämä mahdollisti asiakaslähtöisen työskentelytavan. Teemat rakentuivat Toimintakyvyn, toimintarajoitteiden ja terveyden kansainvälisen luokituksen (ICF) pääluokan seitsemän (henkilöiden välinen vuorovaikutus ja ihmissuhteet) mukaan. Laadimme teemoille nimet, jotka olisivat nuorille ymmärrettäviä. Ryhmässä toinen opiskelijoista toimi havainnoitsijana ja toinen ohjasi ryhmää toimintaterapeutin kanssa. Tarkoitus oli, että toimintaterapeutin saaman kokemuksen myötä, hänen olisi helpompi ohjata vastaavanlaisia ryhmiä jatkossa.
Keräsimme ryhmästä tietoa siihen osallistuneilta nuorilta ja heidän omahoitajiltaan sekä toimintaterapeutilta ja havainnoitsijalta. Ryhmässä käsitellyt teemat koettiin enimmäkseen ajankohtaisiksi ja liittyvän nuorten elämään. Ryhmällä koettiin olleen vaikutusta nuorten käyttäytymiseen arkitilanteissa. Nuoret kertoivat oppineensa esimerkiksi tulkitsemaan eleitä ja ilmeitä, etsimään vaihtoehtoisia ratkaisuja ongelmatilanteisiin sekä huomioimaan toisten mielipiteitä. Kehittämiskohteiksi nousivat moniammatillisen yhteistyön ja tiedonvaihdon kehittäminen. Jatkossa ryhmää voisi hyödyntää toimintamahdollisuuksien arvioinnissa esimerkiksi käyttämällä ACIS:ta aktiivisemmin. Opinnäytetyötä voivat hyödyntää nuorisopsykiatrisilla osastoilla työskentelevät toimintaterapeutit. Ryhmää voi myös muokata toimintaterapeutin ammatillisen harkinnan mukaan avohoidon tai sosiaalihuollon kontekstiin sopivaksi.
Hyödynsimme ryhmän suunnittelussa ja sosiaalisen osallistumisen määrittelyssä toimintaterapian inhimillisen toiminnan mallia. Käytimme ryhmän suunnittelussa ja havainnoinnissa kommunikaatio- ja vuorovaikutustaitojen arviointimenetelmää (ACIS). Siinä on määritelty vuorovaikutustaitoja sekä niiden suorittamiseen liittyviä kriteereitä. Suunnitellessamme ryhmän rakenteita ja vaiheita, hyödynsimme ryhmäprosessiin liittyvää teoriaa.
Ryhmässä käsiteltiin erilaisia sosiaaliseen osallistumiseen liittyviä aiheita. Nuoret valitsivat aiheet laatimistamme teemoista. Tämä mahdollisti asiakaslähtöisen työskentelytavan. Teemat rakentuivat Toimintakyvyn, toimintarajoitteiden ja terveyden kansainvälisen luokituksen (ICF) pääluokan seitsemän (henkilöiden välinen vuorovaikutus ja ihmissuhteet) mukaan. Laadimme teemoille nimet, jotka olisivat nuorille ymmärrettäviä. Ryhmässä toinen opiskelijoista toimi havainnoitsijana ja toinen ohjasi ryhmää toimintaterapeutin kanssa. Tarkoitus oli, että toimintaterapeutin saaman kokemuksen myötä, hänen olisi helpompi ohjata vastaavanlaisia ryhmiä jatkossa.
Keräsimme ryhmästä tietoa siihen osallistuneilta nuorilta ja heidän omahoitajiltaan sekä toimintaterapeutilta ja havainnoitsijalta. Ryhmässä käsitellyt teemat koettiin enimmäkseen ajankohtaisiksi ja liittyvän nuorten elämään. Ryhmällä koettiin olleen vaikutusta nuorten käyttäytymiseen arkitilanteissa. Nuoret kertoivat oppineensa esimerkiksi tulkitsemaan eleitä ja ilmeitä, etsimään vaihtoehtoisia ratkaisuja ongelmatilanteisiin sekä huomioimaan toisten mielipiteitä. Kehittämiskohteiksi nousivat moniammatillisen yhteistyön ja tiedonvaihdon kehittäminen. Jatkossa ryhmää voisi hyödyntää toimintamahdollisuuksien arvioinnissa esimerkiksi käyttämällä ACIS:ta aktiivisemmin. Opinnäytetyötä voivat hyödyntää nuorisopsykiatrisilla osastoilla työskentelevät toimintaterapeutit. Ryhmää voi myös muokata toimintaterapeutin ammatillisen harkinnan mukaan avohoidon tai sosiaalihuollon kontekstiin sopivaksi.