Markkinointisuunnitelman laatiminen metalliteollisuuden pienyritykselle
Sacklén, Jari; Uusitalo, Tapani (2008)
Sacklén, Jari
Uusitalo, Tapani
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2008
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200812114384
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200812114384
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on laatia markkinointisuunnitelma metallialan pienyritykselle. Tutkimuksen toimeksiantaja on Metallityö Uusitalo Oy. Kohdeyrityksen markkinointi ei ole ollut järjestelmällistä ja kaiken kaikkiaan se on ollut vähäistä. Kilpailun kiristyessä markkinoinnista on tullut yhä tärkeämpi työkalu. Yritys pyrkiikin uuden markkinointisuunnitelman avulla hyödyntämään paremmin markkinoita, resurssien mahdollistamissa rajoissa. Teoreettisen osan tavoitteena on selvittää teknologiateollisuuden kehityksen suuntaa. Sen lisäksi tarkoituksena on selvittää markkinointisuunnitelman eri vaiheet alusta loppuun käsitteellisen viitekehyksen pohjalta. Tämän teoreettisen osan avulla saadaan runko empiiriselle osalle. Tutkimuksen empiirisen osan tavoitteena on itse varsinaisen markkinointisuunnitelman tekeminen kohdeyritykselle. Tutkimuksen tarkoituksena on näyttää eri vaihtoehtoja ja antaa erilaisia ideoita mm. markkinointiin yritykselle. Tutkimuksessa suoritetaan myös asiakastyytyväisyyskysely, jonka avulla selvitetään asiakkaiden suhtautumista ja mielipiteitä yrityksestä. Tulosten avulla pystytään tekemään oikeanlainen strategia ja laatia toimintasuosituksia. Tutkimuksen tavoitteet toteutuivat mielestämme hyvin. Kyselyiden avulla saimme selville tietoa siitä, mitä parannettavaa yrityksellä on asiakasyritysten mielestä. Samalla tiedolla pystyi myös tekemään oikeita ratkaisuja markkinointisuunnitelmaa laatiessa. Toivomme, että Metallityö Uusitalo Oy sai oman toimintansa kannalta hyvää tietoa markkinoinnin kehittämiseen. Tutkimuksessa selvisi, että kohdeyrityksen asiakkaiden yleinen mielipide yritykseen on hyvä, mutta parannettavaakin on. Markkinointi oli kyselyn mukaan melko vähäistä ja asiakasyritykset toivoivatkin saavan sitä enemmän tulevaisuudessa.