Kaupan rakennemuutos ja sen vaikutus Vanhan Rauman yrittäjien strategiavalintoihin
Ritala, Rauli; Salminen, Juha-Matti; Sunden, Tommi (2007)
Ritala, Rauli
Salminen, Juha-Matti
Sunden, Tommi
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2007
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200812114370
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200812114370
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää Vanhan Rauman alueen kauppiaiden suhtautumista Raumalla käynnissä olevaan kaupan rakennemuutokseen etenkin kauppakeskittymien osalta. Tutkimuksessa pyrittiin selvittämään yrittäjien odotuksia kaupan rakennemuutoksen vaikutuksista yrittäjien omaan toimintaan sekä yleisesti Vanhaan Raumaan Kauppapaikkana. Tutkimuksemme tarkoitus oli antaa tietoa Vanhan Rauman liikkeenharjoittajille, liikekeskusyhdistykselle sekä Rauman Seudun Kehitys Oy:lle informaatiota siitä, millä keinoin Vanhan Rauman kauppiaat aikovat selvitä muuttuvassa kilpailutilanteessa. Työn teoriaosassa käsittelimme liiketoiminnan strategista suunnittelua sekä kaupan rakennemuutosta. Tutkimuksen käsitteellinen viitekehys rakennettiin Kotlerin & Kellerin strategisen suunnittelun prosessimallin pohjalta. Työn empiirinen osuus toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena. Tutkimus toteutettiin kesällä 2006 Vanhan Rauman yrittäjien keskuudessa teemahaastatteluina. Haastattelujen perusteella Vanhan Rauman yrittäjien keskuudessa ei ole selkeää yhteistä linjaa tulevaisuudennäkymistä, vaan mielipiteet vaihtelivat paljon myös toimialojen sisällä. Yleisesti yrittäjät olivat kuitenkin sitä mieltä, että Vanhaa Raumaa tulee jatkossakin kehittää kauppapaikkana, jotta elinvoimaisuus säilyisi. Yrittäjien näkemykset muuttuvassa tilanteessa ovat pääosin positiivisia. Vanhassa Raumassa kauan toimineet yrittäjät ovat nähneet alueen kehityksen pitkällä aikavälillä ja heiltä saimme mielenkiintoisia näkökulmia alueen kehittämiseksi. Yrittäjien tiivis yhteistyö toisten yrittäjien, sekä kaupungin kanssa on edellytys elinvoimaisuuden säilyttämiseksi Vanhassa Raumassa. Myös omalla aktiivisuudellaan yrittäjät voivat vaikuttaa alueenmyönteiseen kehitykseen.