"Auta minua pukemaan itse" : toiminnallisen pukemisen opas erityistä tukea tarvitsevien lasten kanssa toimiville
Nuotiomaa, Pauliina; Salenius, Jenna-Maria (2008)
Nuotiomaa, Pauliina
Salenius, Jenna-Maria
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2008
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200812034221
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200812034221
Tiivistelmä
Pukeutuminen on arkinen toiminto, josta omin avuin suoriutuminen antaa tunteen asioiden hallitsemisesta. Pukeutumiseen tarvitaan useita erilaisia taitoja, kuten karkea- ja hienomotorisia taitoja visuaalista ja oman kehon hahmottamista, tasapainon hallintaa sekä motorista suunnittelua. Päivittäiset toimintatilanteet, kuten pukeutuminen, ovat tärkeitä lapsen kuntoutukseen vaikuttavia tekijöitä. Tämä toiminnallinen opinnäytetyö käsittelee pukeutumisen kehittymistä motorisesta näkökulmasta keskittyen lapsen motoriseen kehitykseen ja motoriseen oppimiseen. Olemme rajanneet opinnäytetyössämme pukemisen alkuasennon istuma-asennoksi, jossa lapsi ja aikuinen voivat olla peräkkäin, vierekkäin tai vastakkain.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, miten pukemistilanteissa voidaan tukea lapsen kehitystä kohti itsenäistä suoriutumista. Käymme läpi pukemisessa tarvittavien taitojen kehitystä ja sitä, mihin
pukemistilanteissa tulee kiinnittää huomiota. Yhteistyötahonamme on Lasten Terapiakeskus Terapeija,
joka on yksityinen lasten ja nuorten kuntoutukseen erikoistunut palvelukeskus. Opinnäytetyöhön tietoa on kerätty teemahaastatteluilla ja osallistuvalla havainnoinnilla. Teemahaastattelut tehtiin erityistä tukea tarvitsevien lasten vanhemmille, fysioterapeuteille ja toimintaterapeuteille.
Teoriatietoa on koottu eri alojen kirjallisuudesta ja artikkeleista.
Opinnäytetyön tuotoksena on toiminnallisen pukemisen opas. Se on tarkoitettu Terapeijan fysio- ja toimintaterapeuttien jaettavaksi erityistä tukea tarvitsevien lasten vanhemmille ja muille lasten kanssa päivittäin toimiville samalla, kun he ohjaavat lapsen pukemisen harjoittelua. Oppaan ensimmäisessä
osiossa käsitellään pukemisasentoa, -ympäristöä, apuvälineitä, vaatteiden valinnan merkitystä ja pukemisen ohjaamista. Toisessa osiossa käsitellään yksittäisten vaatekappaleiden pukemista, ja sivuille on mahdollista kirjoittaa yksilöllisiä ohjeita. Lapsen aktiivinen osallistuminen pukemistilanteissa antaa hänelle itsenäisyyden tunnetta ja auttaa terveen itsetunnon kehittymisessä. Täysin itsenäisen pukemisen oppiminen lisää lapsen itsenäisyyttä ja omatoimisuutta.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, miten pukemistilanteissa voidaan tukea lapsen kehitystä kohti itsenäistä suoriutumista. Käymme läpi pukemisessa tarvittavien taitojen kehitystä ja sitä, mihin
pukemistilanteissa tulee kiinnittää huomiota. Yhteistyötahonamme on Lasten Terapiakeskus Terapeija,
joka on yksityinen lasten ja nuorten kuntoutukseen erikoistunut palvelukeskus. Opinnäytetyöhön tietoa on kerätty teemahaastatteluilla ja osallistuvalla havainnoinnilla. Teemahaastattelut tehtiin erityistä tukea tarvitsevien lasten vanhemmille, fysioterapeuteille ja toimintaterapeuteille.
Teoriatietoa on koottu eri alojen kirjallisuudesta ja artikkeleista.
Opinnäytetyön tuotoksena on toiminnallisen pukemisen opas. Se on tarkoitettu Terapeijan fysio- ja toimintaterapeuttien jaettavaksi erityistä tukea tarvitsevien lasten vanhemmille ja muille lasten kanssa päivittäin toimiville samalla, kun he ohjaavat lapsen pukemisen harjoittelua. Oppaan ensimmäisessä
osiossa käsitellään pukemisasentoa, -ympäristöä, apuvälineitä, vaatteiden valinnan merkitystä ja pukemisen ohjaamista. Toisessa osiossa käsitellään yksittäisten vaatekappaleiden pukemista, ja sivuille on mahdollista kirjoittaa yksilöllisiä ohjeita. Lapsen aktiivinen osallistuminen pukemistilanteissa antaa hänelle itsenäisyyden tunnetta ja auttaa terveen itsetunnon kehittymisessä. Täysin itsenäisen pukemisen oppiminen lisää lapsen itsenäisyyttä ja omatoimisuutta.