Henkilöstön palkisemismallin kehittäminen : Case: Osuuskauppa Keula
Ala-Siuru, Turo (2008)
Ala-Siuru, Turo
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2008
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200811284164
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200811284164
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoitus oli tarkastella palkitsemisjärjestelmän toimivuutta kohdeyrityksessä. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää onko nykyinen palkitsemisjärjestelmä toimiva ja ellei, mitä konkreettisia kehittämiskohteita sen parantamiseksi voitaisiin tehdä. Opinnäytetyön teoriaosassa käsiteltiin palkitsemisjärjestelmän merkitystä yritykselle ja sen työntekijöille eri näkökulmista. Teoriaosassa käsiteltiin myös yrityksen nykyinen järjestelmä ja sen toiminnan perusteet. Empiirisessä osassa käytin kvantitatiivista metodia. Henkilöstölle jaettiin yhteensä 102 kyselylomaketta, joista 100 palautettiin. Vastausten perusteella analysoin henkilöstön käsityksiä palkitsemismallin toimivuudesta sekä sen kehittämisideoista. Lomakkeita jaettiin kohdeyrityksen eri toimipisteisiin ja eri toimialoille, jolloin tavoitteena oli saada mahdollisimman kattava kokonaiskuva yrityksen palkitsemismallin toimivuudesta eri toimialojen henkilöstön mielestä. Tutkimuksen vastauksista selvisi, että palkitsemisjärjestelmään kaivattaisiin uudistusta, joko uusien mallien muodossa tai vanhoja parantamalla. Vastaukset kertoivat yksiselitteisesti sen, että nykyinen järjestelmä tunnetaan melko hyvin, mutta sitä ei pidetä motivoivana. Edelleen parhaimpana palkitsemisen muotona pidetään rahaa ja palkallinen vapaa nousi selvästi toiseksi. Tutkimuksen otoksen perusteella tehtyjen johtopäätösten perusteella 100€ kuukaudessa on palkan lisänä vastaajien mielestä motivoiva summa. Järjestelmän tärkeimpinä ominaisuuksina nousi esille tasapuolisuus ja palkkion suuruus. Lisäksi tutkimuksesta selvisi, että tiedottaminen asioista ei ole parasta mahdollista ja kaipaa parannusta. Tutkimuksen avulla sain mielestäni hyvää informaatiota siitä, mitkä koetaan nykyisen järjestelmän epäkohtina ja sitä kautta johtopäätöksenä voi todeta, että jos Osuuskauppa Keula haluaa panostaa palkitsemisjärjestelmäänsä ja sitä kautta henkilöstön motivoimiseen tulee järjestelmää uudistaa merkittävästi.