Mediakasvatus päiväkodeissa : lastentarhanopettajien omia näkemyksiä ja kokemuksia
Savolainen, Suvi (2008)
Savolainen, Suvi
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2008
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200811264127
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200811264127
Tiivistelmä
Tämä tutkielma tehtiin osana Metropolia Ammattikorkeakoulun toteuttamaa Erilaiset osaajat
lastentarhanopettajina – lastentarhanopettajan ammatilliset prosessit -kehittämishanketta. Tutkielman
tarkoituksena oli selvittää lastentarhanopettajien päiväkodeissa toteuttamaa mediakasvatusta.
Tutkimustehtävinä olivat seuraavat kysymykset: miksi lastentarhanopettajat toteuttavat
mediakasvatusta, miten he toteuttavat sitä ja minkälaisia kokemuksia lastentarhanopettajilla on
mediakasvatuksen toteuttamisesta osana varhaiskasvatusta. Aihe valittiin sen ajankohtaisuuden sekä
hankkeen tarpeen vuoksi.
Aineisto kerättiin haastattelemalla kolmea lastentarhanopettajaa. Haastattelut toteutettiin
teemahaastatteluina yksilöittäin. Litteroitu aineisto analysoitiin käyttämällä menetelmänä
sisällönanalyysia.
Tuloksiksi saatiin, että lastentarhanopettajat pitävät mediakasvatuksessa tärkeänä median myönteistä
hyödyntämistä ja kielteisten vaikutusten vähentämistä. Lastentarhanopettajat toteuttavat
mediakasvatusta lasten kanssa käyttämällä, käsittelemällä ja tuottamalla mediaa osana muuta toimintaa.
Kokemukset mediakasvatuksen toteuttamisesta ovat myönteisiä. Ongelmia aiheuttaa tulosten mukaan
aiheen tuntemattomuus.
Tutkimustulokset osoittavat, että lastentarhanopettajat uskovat, että mediakasvatuksella voidaan
vaikuttaa lasten käsityksiin mediasta ja kasvattaa heitä kriittisyyteen. Mediakasvatuksen toteuttaminen
näyttää olevan monipuolista. Tutkimuksen perusteella voidaan tehdä se johtopäätös, että kokemukset
mediakasvatuksen toteuttamisesta ovat pääosin erittäin positiivisia. Mediakasvatuksen
kehittämishaasteena voisi olla tiedon ja koulutuksen lisääminen aiheesta. Jatkossa voidaan tutkia sitä,
miksi jotkut lastentarhanopettajat eivät toteuta mediakasvatusta. Lisäksi olisi hyvä tutkia
lastentarhanopettajien koulutusrakennetta mediakasvatuksen osalta.
lastentarhanopettajina – lastentarhanopettajan ammatilliset prosessit -kehittämishanketta. Tutkielman
tarkoituksena oli selvittää lastentarhanopettajien päiväkodeissa toteuttamaa mediakasvatusta.
Tutkimustehtävinä olivat seuraavat kysymykset: miksi lastentarhanopettajat toteuttavat
mediakasvatusta, miten he toteuttavat sitä ja minkälaisia kokemuksia lastentarhanopettajilla on
mediakasvatuksen toteuttamisesta osana varhaiskasvatusta. Aihe valittiin sen ajankohtaisuuden sekä
hankkeen tarpeen vuoksi.
Aineisto kerättiin haastattelemalla kolmea lastentarhanopettajaa. Haastattelut toteutettiin
teemahaastatteluina yksilöittäin. Litteroitu aineisto analysoitiin käyttämällä menetelmänä
sisällönanalyysia.
Tuloksiksi saatiin, että lastentarhanopettajat pitävät mediakasvatuksessa tärkeänä median myönteistä
hyödyntämistä ja kielteisten vaikutusten vähentämistä. Lastentarhanopettajat toteuttavat
mediakasvatusta lasten kanssa käyttämällä, käsittelemällä ja tuottamalla mediaa osana muuta toimintaa.
Kokemukset mediakasvatuksen toteuttamisesta ovat myönteisiä. Ongelmia aiheuttaa tulosten mukaan
aiheen tuntemattomuus.
Tutkimustulokset osoittavat, että lastentarhanopettajat uskovat, että mediakasvatuksella voidaan
vaikuttaa lasten käsityksiin mediasta ja kasvattaa heitä kriittisyyteen. Mediakasvatuksen toteuttaminen
näyttää olevan monipuolista. Tutkimuksen perusteella voidaan tehdä se johtopäätös, että kokemukset
mediakasvatuksen toteuttamisesta ovat pääosin erittäin positiivisia. Mediakasvatuksen
kehittämishaasteena voisi olla tiedon ja koulutuksen lisääminen aiheesta. Jatkossa voidaan tutkia sitä,
miksi jotkut lastentarhanopettajat eivät toteuta mediakasvatusta. Lisäksi olisi hyvä tutkia
lastentarhanopettajien koulutusrakennetta mediakasvatuksen osalta.