Työyhteisön hyvinvointi ravintolassa : Case Porvoon Rosso
Järvenpää, Sanna (2008)
Järvenpää, Sanna
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2008
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200811254115
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200811254115
Tiivistelmä
Opinnäytetyö järjestetään toimeksiantona Osuuskauppa Osla Handelslagiin. Opinnäytetyön tavoitteena on järjestää Porvoon ravintola Rosson henkilökunnalle työhyvinvointia ylläpitävä ja kehittävä päivä. Työhyvinvointi on ajankohtainen aihe ja Osuuskauppa Osla Handelslagiin kuuluvassa ravintola Rossossa se on ollut tärkeä osa toimintaa jo aiemmin.
Opinnäytetyö toteutettiin projektina. Opinnäytetyön toteutusosa keskittyy pääosin toiminnalliseen osuuteen ja edesauttaa työntekijöiden päivittäistä työhyvinvointia ja työhyvinvoinnin kehittämistä. Opinnäytetyön kirjallinen osa käsittelee teoriaa työhyvinvoinnista ja taustatietoa yrityksestä. Pääpaino on kuitenkin toiminnallisessa osuudessa.
Työhyvinvointi on ollut ajankohtainen asia viimeisten kymmenen vuoden ajan. Työhyvinvointi on kuitenkin hankala asia käsitellä, sillä se ei ole konkreettinen asia, vaan jokainen työyhteisön jäsen kokee sen hyvin eri tavalla. Työhyvinvointi on ihmisten ja työyhteisön kehittämistä siihen suuntaan, että jokainen voi olla onnistuja ja kokea työn iloa.
Työhyvinvointipäivä toteutettiin lokakuussa 2007. Päivän ohjelma oli monipuolinen. Ohjelma alkoi ravitsemusluennolla. Sen jälkeen oli Shindon aika, jonka jälkeen lähdimme sauvakävelemään. Sauvakävelyn etappi oli kahden kilometrin päässä sijaitseva keilahalli. Keilailun jälkeen sauvakävelimme takaisin Porvoon keskustaan. Päivä päättyi terveydenhoitaja Tiina Katajan tietoiskuun ja palautteen keräämiseen.
Kaikki osallistujat täyttivät kyselyn, jonka avulla saatiin tietoa päivän onnistumisesta. Osallistujilta kerätyssä palautteessa ilmeni, että kaikki olivat innostuneita päivästä ja että siitä oli hyötyä työhyvinvoinnin kannalta. Kaikkien kiinnostus omaa työhyvinvointia kohtaan näkyi ja kaikki olivat innostuneita päivästä. Kaikilla oli mukavaa yhdessä ja toivottiin, että jatkossa järjestettäisiin samantapaista yhteistä ohjelmaa. Palautteista tuli myös esille, että työntekijöille päivä oli toivottu huomiointi työnantajan puolelta ja osoitti, että työntekijöitä arvostetaan. Palautteissa parhaimman arvosanan ohjelmasta sai keilailu ja heikoimman sauvakävely. Kokonaisarvosana päivälle oli asteikolla 1-5 kuitenkin 4,2. Jatkossa työhyvinvointia tulisi kehittää ja pitää yllä suunnitelmallisesti yrityksen johdon ja esimiesten voimin.
Opinnäytetyö toteutettiin projektina. Opinnäytetyön toteutusosa keskittyy pääosin toiminnalliseen osuuteen ja edesauttaa työntekijöiden päivittäistä työhyvinvointia ja työhyvinvoinnin kehittämistä. Opinnäytetyön kirjallinen osa käsittelee teoriaa työhyvinvoinnista ja taustatietoa yrityksestä. Pääpaino on kuitenkin toiminnallisessa osuudessa.
Työhyvinvointi on ollut ajankohtainen asia viimeisten kymmenen vuoden ajan. Työhyvinvointi on kuitenkin hankala asia käsitellä, sillä se ei ole konkreettinen asia, vaan jokainen työyhteisön jäsen kokee sen hyvin eri tavalla. Työhyvinvointi on ihmisten ja työyhteisön kehittämistä siihen suuntaan, että jokainen voi olla onnistuja ja kokea työn iloa.
Työhyvinvointipäivä toteutettiin lokakuussa 2007. Päivän ohjelma oli monipuolinen. Ohjelma alkoi ravitsemusluennolla. Sen jälkeen oli Shindon aika, jonka jälkeen lähdimme sauvakävelemään. Sauvakävelyn etappi oli kahden kilometrin päässä sijaitseva keilahalli. Keilailun jälkeen sauvakävelimme takaisin Porvoon keskustaan. Päivä päättyi terveydenhoitaja Tiina Katajan tietoiskuun ja palautteen keräämiseen.
Kaikki osallistujat täyttivät kyselyn, jonka avulla saatiin tietoa päivän onnistumisesta. Osallistujilta kerätyssä palautteessa ilmeni, että kaikki olivat innostuneita päivästä ja että siitä oli hyötyä työhyvinvoinnin kannalta. Kaikkien kiinnostus omaa työhyvinvointia kohtaan näkyi ja kaikki olivat innostuneita päivästä. Kaikilla oli mukavaa yhdessä ja toivottiin, että jatkossa järjestettäisiin samantapaista yhteistä ohjelmaa. Palautteista tuli myös esille, että työntekijöille päivä oli toivottu huomiointi työnantajan puolelta ja osoitti, että työntekijöitä arvostetaan. Palautteissa parhaimman arvosanan ohjelmasta sai keilailu ja heikoimman sauvakävely. Kokonaisarvosana päivälle oli asteikolla 1-5 kuitenkin 4,2. Jatkossa työhyvinvointia tulisi kehittää ja pitää yllä suunnitelmallisesti yrityksen johdon ja esimiesten voimin.