Laadunhallintajärjestelmä sähköalan yritykselle
Vulli, Kirsi (2007)
Vulli, Kirsi
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2007
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200811144016
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200811144016
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli laatia laadunhallintajärjestelmä Sähkö-Seppo Oy:lle. Asiakkaiden vaatimukset ja yrityksen oma halu kehittää toimintaansa laadun suhteen loivat tarpeen laadunhallintajärjestelmän laatimiseksi. Koska laadunhallintajärjestelmä on myöhemmin myös tarkoitus sertifioida, on laatustandardi ISO 9001:2000 laadunhallintajärjestelmän perustana. Laadunhallintajärjestelmän laatiminen aloitettiin keräämällä teoriatietoa laadusta, laadunhallintajärjestelmistä sekä ISO 9001:2000 -standardista. Tietoa saatiin lähinnä haastatteluista ja kirjallisuudesta. Seuraavaksi Sähkö Seppo Oy:n nykytila arvioitiin ja sen toimintaan tutustuttiin perusteellisemmin. Laadunhallintajärjestelmä koottiin sovittamalla standardin vaatimukset yrityksen käytäntöihin ja päätoiminnot kuvattiin prosesseina. Sähkö-Seppo Oy:ssä laadunhallintajärjestelmää ja laatukäsikirjaa ei tehty erillisiksi, vaan yrityksen laatukäsikirja kattaa koko laadunhallintajärjestelmän. Laadunhallintajärjestelmän käyttöönotto ja ylläpito vaativat yritykseltä jatkuvaa työtä ja toiminnan kehittämistä. Ennen järjestelmän käyttöönottoa työntekijöille pidetään koulutus, jotta he osaavat suhtautua myönteisesti laadunvarmistukseen ja pystyvät edistämään sitä omalta osaltaan. Laadunhallintajärjestelmällä luodaan luottamusta palvelun tai tuotteen vaatimustenmukaisuudesta ja samalla parannetaan asiakastyytyväisyyttä.