Yhteistyöpohjaiset matkailun hyvinvointipalvelut osana Porin Sokos Hotel Vaakunan toimintaa
Kuusinen, Jenni (2007)
Kuusinen, Jenni
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2007
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200810213639
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200810213639
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin Sokos Hotel Porin Vaakunan ja sen tiloissa toimintansa joulukuussa 2006 aloittaneen Vitamin.fi - Lifestyle Spa -hoitolan yhteistyön toimivuutta sekä kyseisen hoitolan asiakkaiden tyytyväisyyttä hoitolan palveluun ja toimintaan kokonaisuutena. Tutkimus tehtiin hoitolan asiakkaiden näkökulmasta. Lisäksi työssä tehtiin sisäiseen markkinointiin kuuluva ohjeistusvihko molempien yritysten henkilökunnan käyttöön. Vihkon on tarkoitus olla apuna uusien yhteistyön mukanaan tuomien asioiden ja käytäntöjen tiedostamisessa sekä asiakkaiden informoimisessa. Tutkimuksessa haluttiin selvittää hotellin ja hoitolan yhteistyön toimivuutta sekä hoitolan palvelun ja toiminnan onnistumista. Tutkimus tehtiin heti hoitolan toiminnan alkuvaiheessa, jotta mahdolliset ongelmakohdat kyettiin korjaamaan välittömästi. Tutkimus tehtiin tammi-helmikuussa 2007. Kyseessä oli kvantitatiivinen tutkimus ja tutkimusmenetelmänä käytettiin kyselyä kirjallisen, suomenkielisen kyselylomakkeen muodossa. Vastauksia tutkimukseen saatiin yhteensä 48 kappaletta. Sisäisen markkinoinnin ohjeistusvihko tehtiin marraskuussa 2006, koska se haluttiin toimittaa avuksi henkilökunnalle heti hoitolan auetessa. Työn varsinaisessa teoriaosuudessa perehdyttiin hyvinvointi- ja wellness-matkailuun, sen historiaan, määritelmiin, kysynnän nousun syihin sekä asiakasprofiileihin. Lisäksi teoriaosuudessa käsiteltiin sisäisen markkinoinnin merkitystä, toimintatasoja sekä keinoja ja toimintatapoja. Työssä käytiin läpi myös teoriaa tutkimuksen toteuttamisesta. Tehdyssä kyselytutkimuksessa selvisi hoitolan palvelun ja toiminnan olleen vastaajien mielestä hyvää, sillä kaikki näitä asioita koskeva palaute oli positiivista. Sen sijaa hotellin ja hoitolan yhteistyön toimivuudessa havaittiin vielä joitakin heikkouksia. Yhteistyötä olisi myös monipuolistettava, sillä tutkimuksesta selvisi, että hoitolan asiakkaista suurin osa ei käyttänyt käyntinsä yhteydessä hotellin tarjoamia muita palveluja. Tutkimuksen myötä tuli ilmi joitakin korjausta vaativia yksittäisiä kohtia, jotka pyritään korjaamaan välittömästi. Myös yhteistyön toimivuuteen ja monipuolistamiseen pyritään panostamaan välittömästi. Tehtyä ohjeistusvihkoa tullaan päivittämään tarpeen vaatiessa.