Interreilaajan asiakasprofiili ja ostokäyttäytyminen
Kartastenpää, Satu-Maria (2007)
Kartastenpää, Satu-Maria
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2007
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200810203622
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200810203622
Tiivistelmä
Opinnäytetyön keskeisenä tavoitteena oli selvittää interreilaajan asiakasprofiilia ja ostokäyttäytymistä. Työn alatavoitteena oli antaa tarpeellista tietoa interrailmatkustuksesta. Tutkimus toteutettiin internetkyselyllä, ajalla 10.3 - 29.3.2007. Tutkimuksen kohteena olivat suomalaiset ja tutkimukseen vastasi 51 interreilaajaa. Interrail on vapaamuotoista matkustamista junalla Euroopan 29 maassa ja Turkissa. Tutkimukseen vastasi 28 miestä ja 23 naista. Vastaajista 20 - 25-vuotiaita oli eniten. Vastaajista suurin osa oli opiskelijoita. Tutkimuksen kautta selvisi, että eniten käytettiin rahaa majoitukseen, ruokaan ja ostoksiin. Vähiten käytettiin rahaa nähtävyyksiin, aktiviteetteihin ja junien lisämaksuihin. Eniten käytetty majoitusmuoto oli hostelli. Tutkimuksesta kävi ilmi, että miehet ja naiset olivat yhtä innokkaita tekemään interrailmatkoja. Eniten tehtiin yksi interrailmatka. Interrailmatkojen suosituimmat ajankohdat olivat kesäkuukaudet (kesä, -heinä- ja elokuu). Suurin osa tutkimukseen vastaajista olivat valinneet kaikki interrailvyöhykkeet. Tutkimuksesta käy myös ilmi, että suurin osa on lähdössä uudelleen interrailmatkalle. Eniten oltiin sitä mieltä, että interrailkortti on alle 26-vuotiaille sopivan hintainen. Toiseksi oltiin sitä mieltä, että interrailkortti on yli 26-vuotiaille kallis.