Extranetin käyttöönottokokemukset Porin kaupungin teknisessä palvelukeskuksessa
Jokinen, Satu (2008)
Jokinen, Satu
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2008
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200809173161
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200809173161
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia Porin kaupungin teknisen palvelukeskuksen (TPK) henkilökunnan extranetin käyttöönottokokemuksia. Tutkimuksen avulla pyrittiin selvittämään miten henkilökunta kokee uuden sisäisen viestinnän välineen osaksi työtään. Tutkimuksessa tarkasteltiin myös käyttökoulutuksen vaikutusta henkilökuntaan sekä tiedusteltiin mahdollisen lisäkoulutuksen tarvetta. Ennen kaikkea tutkimuksesta haluttiin suuntaa-antavia tuloksia ja mahdollisia kehitysideoita parantamaan extranettiä tulevaisuudessa. Tutkimuksen teoreettisessa osuudessa käsiteltiin sisäistä viestintää, verkkoviestintää, extranetin määritelmää sekä käytettävyyttä. Opinnäytetyön teoreettinen osuus pohjautui alan kirjallisuuteen. Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvantitatiivista eli määrällistä tutkimusta, joka toteutettiin sähköpostikyselynä. Analysointiin sovellettiin teoriaosuutta. Kyselystä lähetettiin 250 henkilölle tiedote sähköpostitse, eli kaikille niille henkilöille joilla on pori.fi sähköposti käytössä. Tutkimuksessa käytettiin 75 henkilön vastauksia. Tutkimus osoitti, että extranet otettiin vastaan melko myönteisesti. TPK:n järjestämät käyttökoulutukset todettiin hyödyllisiksi extranettiin tutustuttaessa. Extranettiä käytetään yhtenä työvälineenä ja tiedon hankinnan välineenä. Se toimii myös tiedotuskanavana. Exranetissä on vielä kehitettävää ja sen käyttäjiä halutaan vielä tulevaisuudessa lisätä. Tutkimuksen toivotaankin antavan TPK:lle arvokasta tietoa siitä, mitä henkilökunta extranetiltä odottaa.