"Siel oli vino pino tissipiirustuksii" Queer-taidekasvattajien kokemuksia ja käsityksiä seksuaalikasvatuksesta

Loading...
Thumbnail Image
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
School of Arts, Design and Architecture | Master's thesis
Location:
Date
2022
Department
Major/Subject
Mcode
Degree programme
Kuvataidekasvatuksen maisteriohjelma
Language
fi
Pages
97
Series
Abstract
Opinnäyte on laadullinen tutkimus, joka keskittyy tarkastelemaan queer-kuvataideopettajien kokemuksia seksuaalikasvatuksesta koulukontekstissa. Tutkimuksessa selvitetään kuinka queer-kuvataideopettajat kokevat seksuaalikasvatuksen koulun arjessa ja erityisesti kuvataideoppiaineessa? Tutkielmaa varten aineisto kerättiin haastattelemalla kolmea queer-kuvataideopettajaa. Puolistrukturoidut teemahaastattelut muodostivat tutkimuksen empiirisen aineiston, jonka avulla selvitettiin kuinka queer-kuvataideopettajat ymmärtävät roolinsa seksuaalikasvattajina ja mitä queer-identiteetti voi merkitä kuvataidekasvattajalle seksuaalikasvatuksen näkökulmasta. Aineisto on analysoitu teemoittelulla ja aineistosta nousseita tuloksia tarkastellaan kriittisen feministisen pedagogiikan, sukupuolisensitiivisen pedagogiikan, feministisen kuvataidekasvatuksen, queer-pedagogiikan, sekä seksuaalikasvatuksen kirjallisuuden kautta. Tuloksissa korostuu queer-kuvataidekasvattajien pyrkimys seksuaalisuuden sekä sukupuolen moninaisuuden huomioimiseen opetuksessa, sekä omistautuminen kattavaan representaatioon. Tietoisen seksuaalikasvatuksen lisäksi seksuaalikasvatusta tapahtuu queer-opettajien toimesta myös tiedostamatta. Päällimmäisinä ongelmina ilmenee koulun heteronormatiivisuus, sekä queer-kuvataideopettajien kokema vähemmistöstressi.

This master’s thesis is a qualitative study that focuses on examining the experiences of queer visual arts teachers about sex education in a school context. The study examines how queer visual arts teachers experience sex education in everyday school life and especially in the fine arts lessons. The material was collected by interviewing three queer visual arts teachers. The semi-structured thematic interviews formed the empirical material of the study. This was used to find out how queer visual arts teachers understand their role as sex educators and from the perspective of sex education, what can a queer identity mean for an art educator? The material has been analyzed with categorisation and theming. The results of the material are examined through the critical feminist pedagogy, gender-sensitive pedagogy, queer pedagogy, and sex education literature. The results highlight the efforts of queer art educators to take sexuality and gender diversity into account in their teaching as well as their dedication to comprehensive representation. The study also reveals that sex education is carried out both consciously and unconsciously by queer visual arts teachers. The main challenges are the heteronormativity of the school and the minority stress experienced by queer visual arts teachers.
Description
Supervisor
Pusa, Tiina
Thesis advisor
Rastas, Marja
Keywords
queer-pedagogiikka, seksuaalikasvatus, kuvataidekasvatus, feministinen pedagogiikka, queer, identiteetti
Other note
Citation