Application of cyclists' route choice preferences in travel demand modelling

Loading...
Thumbnail Image
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Insinööritieteiden korkeakoulu | Master's thesis
Date
2022-03-21
Department
Major/Subject
Mcode
Degree programme
Master's Programme in Spatial Planning and Transportation Engineering (SPT)
Language
en
Pages
80 + 37
Series
Abstract
Factors that influence cyclists’ route choice preferences have been studied widely in international literature as a part of coherent cycling network development. This has not been the case in Finland where the number of related studies has been few. Simultaneously role of cycling as a transportation mode has been largely absent from travel demand modelling which is applied to evaluate impacts of strategic land use and transportation operations. This thesis set out to research route choice preferences of Greater Helsinki cyclists. In addition, the study evaluates opportunities in applying route choice modelling to improve forecasting accuracy of cycling in regional travel demand modelling. Well-established research framework of choice theory was applied in this study. Factors with significant influence on cyclists’ route choice preferences were identified and applied in a stated preference survey for data collection. With the collected sample route choice utility models were generated and further incorporated into regional travel demand model HELMET for evaluation. Route choice results show cyclists to favour riding on routes with separated cycle paths, absence of hills and light traffic volume. Trip length and mixed traffic were instead found to be a cause of significant negative influence. Quantitative validation on assigned cycling volumes demonstrated route choice model to perform slightly worse than the current cycling model of HELMET. Further validation on tracing routes between pairs of origins and destinations displayed route choice model to forecast similar routes more frequently over present cycling model. Discovered route choice results are in line with literature and they can be further applied in regional cycling development. The generated route choice model was demonstrated to be applicable improvement in increasing behavioural factors in cycling in travel demand modelling. The model may be fully implemented at a later stage, but prior to this, further actions focusing on calibration and network updates are necessary.

Pyöräilijöiden reitinvalintaan vaikuttavia tekijöitä ja niiden vaikutusta on tutkittu kansainvälisesti osana yhtenäistä verkostosuunnittelua. Suomalaisessa asetelmassa tutkimusta on kuitenkin tehty vain vähän. Samanaikaisesti pyöräilyn merkitys liikennemuotona on ollut perinteisesti heikko maankäytön ja liikennehankkeiden vaikutuksia arvioivissa liikenne-ennustamismalleissa. Tässä tutkimuksessa tunnistettiin reitinvalintaan vaikuttavia tekijöitä Helsingin seudun pyöräilijöiden keskuudessa. Lisäksi työssä arvioitiin pyöräilijöiden reitinvalintaa kuvaavan mallin toimivuutta osana seudullista liikenne-ennustamista. Tutkimus suoritettiin käyttämällä valintateorian vakiinnuttamaa tutkimusrakennetta. Kirjallisuudesta tunnistettuja merkittävien tekijöiden vaikutuksia selvitettiin pyöräilijöiden keskuudessa stated preference -menetelmään pohjautuvalla kyselytutkimuksella. Kerätyllä otoksella luotiin utiliteettiin perustuvia reitinvalinnan malleja, joiden toimivuutta ja tarkkuutta arvioitiin seudullisessa liikenne-ennustemallissa HELMET:ssä. Reitinvalinnan tulokset osoittivat Helsingin seudun pyöräilijöiden suosivan mäettömiä reittejä erotetuilla pyöräteillä ja vähäisellä autoliikenteellä. Pyöräiltävän matkan pituudella ja sekaliikenteessä pyöräilemisellä havaittiin olevan selvä negatiivinen vaikutus reitinvalintaan. Kvantitatiivisessa vertailussa reitinvalintamalli osoitti ennustavan sijoiteltujen pyöräilijöiden määrää verkostossa nykyistä mallia hieman huonommin. Kuljettuja reittejä jäljittelevässä vertailussa reitinvalintamallin osoitettiin ennustavan nykyistä mallia paremmin pyöräilijöiden kulkemat reitit. Reitinvalinnan tulokset ovat linjassa alan kirjallisuuden kanssa, ja saatuja tuloksia voidaan hyödyntää osana seudullista pyöräilyn kehitystä. Reitinvalintamallin todettiin olevan myös soveltamiskelpoinen kehitysehdotus kasvattamaan käytökseen vaikuttavien tekijöiden määrää liikenne-ennustamisessa. Huomioitavaa on, että vaikka mallista saatetaan tehdä myöhemmin toteutusversio, tarvitaan sitä ennen lisää kalibrointia ja päivityksiä verkostoon.
Description
Supervisor
Roncoli, Claudio
Thesis advisor
West, Jens
Keywords
cycling, choice theory, stated preference, travel demand modelling, factor, utility
Other note
Citation