Challenges of coordination – Improving partnerships in the East African educational technology sector

Loading...
Thumbnail Image
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
School of Business | Master's thesis
Date
2021
Major/Subject
Mcode
Degree programme
Management and International Business (MIB)
Language
en
Pages
81+6
Series
Abstract
Educational technologies (EdTech) are important tools for learning, and yet they are not effectively utilized by all students. This is especially true in the Global South, as rapid population growth is compounded by challenges such as resource scarcity and digital divide, making effective EdTech use rare. Recognizing these shortcomings, many NGOs, governments, and start-ups work to improve EdTech uptake and efficacy. Yet, given how monumental these challenges are, no single organization can effectively address all challenges, necessitating partnership. Nonetheless though, partnerships themselves often struggle. Therefore, this study focuses on expanding the use of EdTech by improving partnerships in the East African EdTech sector. To do this, I start by reviewing the literature on partnerships, with a specific emphasis on challenges of coordination. I then introduce the EdTech sector in Africa and apply findings from the partnerships literature to draw out preliminary insights on how best to address the underlying challenges of coordination in this specific context. However, given that the partnerships literature comes mainly from studies in the Global North, it is unlikely that insights are fully appropriate. As such, I undertook an inductive qualitative study involving semi-structured interviews of 16 people involved in EdTech in East Africa. The interviews concentrated on the challenges and potential of EdTech, as well as participants’ experiences of partnerships in the sector. Drawing on this, the first part of my findings show that the inhibitors of EdTech use can be divided into four categories: systemic challenges, digital literacy difficulties, resource constraints, and geographical matters. The second part of the findings show that although there are numerous coordination challenges between EdTech organizations, there are examples of successful collaboration. Nonetheless, often these partnerships are best described as piecemeal, as they fail to holistically address the challenges of EdTech. The discussion section makes specific recommendations. For instance, organizations need to coordinate to better address the opportunities for scaling with offline technologies, which is especially salient in the context of East Africa. Moreover, the complexity of the context and the inherent resource constraints calls into question how applicable current findings in the literature are. In particular, while partnerships described in the literature are usually directed at a narrow goal, I contend that EdTech partnerships in East Africa need to be fundamentally different. Without taking a holistic approach, most partnerships – however well-intentioned – are likely to fail to improve the state of EdTech.

Oppimisteknologiat ovat tärkeitä työkaluja oppimiseen, mutta eivät siitä huolimatta ole tehokkaasti kaikkien oppilaiden käytettävissä. Tämä koskee erityisesti globaalia etelää, sillä nopean väestönkasvun lisäksi haasteensa tuovat resurssien niukkuus ja digikuilu, mistä johtuen tehokas oppimisteknologioiden hyödyntäminen on harvinaista. Huomioiden nämä puutteet, monet järjestöt, julkiset sektorit ja start up -yritykset työskentelevät oppimisteknologioiden käytön edistämiseksi. Silti, huomioiden haasteiden laajuuden, mikään yksittäinen organisaatio ei voi tehokkaasti vastata kaikkiin haasteisiin, minkä johdosta kumppanuudet ovat tarpeen. Yhteistyöhön liittyy kuitenkin usein haasteita. Siksi tämä tutkimus keskittyykin oppimisteknologioiden käytön lisäämiseen parantamalla kumppanuuksia Itä-Afrikan oppimisteknologia-alalla. Tässä tutkimuksessa näitä teemoja lähestytään käsittelemällä kirjallisuutta kumppanuuksista, painottaen yhteistyön haasteita. Avaamalla Afrikan oppimisteknologia-alalle ominaisia näkökulmia, tavoitteena on muodostaa alustava käsitys siitä, kuinka vastata erilaisiin yhteistyön haasteisiin erityisesti tässä kontekstissa. Kuitenkin, koska kumppanuuksiin liittyvä kirjallisuus on pääosin globaalista pohjoisesta, näkökulmat eivät välttämättä täysin sovi tutkimuksen kontekstiin. Sen vuoksi, tein induktiivisen, laadullisen tutkimuksen, johon keräsin tutkimusmateriaalia haastattelemalla kuuttatoista Itä-Afrikan oppimisteknologia-alan parissa työskentelevää henkilöä puolistrukturoiduin haastatteluin. Haastattelut keskittyivät oppimisteknologioiden käyttöön liittyviin haasteisiin ja potentiaaliin sekä haastateltavien kokemuksiin kumppanuuksista oppimisteknologia-alalla. Tutkimuslöydösten ensimmäinen osa esittää oppimisteknologioiden käyttöön liittyvät haasteet jaettuna neljään kategoriaan: systeemiset haasteet, digitaalisen lukutaidon haasteet, resurssien niukkuus sekä maantieteelliset tekijät. Löydösten toinen osa esittää, että vaikka oppimisteknologia-alalla yritykset kohtaavat monia haasteita liittyen yhteistyöhön muiden toimijoiden kanssa, on olemassa esimerkkejä menestyksekkäästä yhteistyöstä. Siitä huolimatta, nämä kumppanuudet ovat usein hajanaisia, eivätkä siten pysty kokonaisvaltaisesti vastaamaan oppimisteknologioiden käyttöön liittyviin haasteisiin. Tutkimustuloksissa tuon esiin suosituksia ratkaisuiksi näihin haasteisiin. Esimerkiksi, organisaatioiden tulee tehdä yhteistyötä, jotta ne pystyvät huomioimaan paremmin skaalautumisen mahdollisuudet offline-tekniikassa, mikä on erityisesti Itä-Afrikan kontekstissa toimivaa. Tälle kontekstille ominainen haasteiden monitahoisuus ja resurssien niukkuus kyseenalaistavat nykyisten kirjallisuuslöydösten sovellettavuutta. Tarkemmin ottaen, kirjallisuudessa kuvatut kumppanuudet ovat yleensä suunnattu kapeaan tavoitteeseen. Tutkimuksessani tuon esiin, että Itä-Afrikan oppimisteknologia-alan kumppanuuksien tulee olla olennaisesti toisenlaisia. Ilman kokonaisvaltaista näkökulmaa kumppanuuksiin, ei pystytä huomioimaan ja parantamaan oppimisteknologioiden käyttöön liittyviä tarpeellisia näkökulmia.
Description
Thesis advisor
Shulist, Patrick
Keywords
coordination, partnerships, EdTech, educational technologies, East Africa, holistic partnerships, offline technologies, sustainable development
Other note
Citation