Street experiments as transition tools towards sustainable mobility - Experiment process analysis from the City of Helsinki

No Thumbnail Available
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Insinööritieteiden korkeakoulu | Master's thesis
Date
2021-08-23
Department
Major/Subject
Mcode
Degree programme
Master's Programme in Spatial Planning and Transportation Engineering (SPT)
Language
en
Pages
76+5
Series
Abstract
Car dependant planning of the 20th century and the current mobility regime create inertia to the planning processes, which try to implement more walking and cycling environments. Street experiments are recognised as potential planning tools to advance these critical measures for sustainable mobility and break the car-dominant planning culture. They provide experience based knowledge and ways to test solutions before making them permanent. This thesis presents an analysis of an experiment planning process of Kasarmikatu and Pohjoinen Makasiinikatu, which was carried out by the planning organisation of City of Helsinki. In this work, street experiments are tied to the broader theoretical context of transition management, which seeks to understand the sustainability change from the perspective of organizations and institutions and their operational cultures. Transition experiments are essential components in the long-term management process. The research objective in this thesis is to understand the overall planning process and provide information for future development of the city’s experiment process. Interviews of the participating experts, meeting observations and meeting memos were used as material for the research. The analysis of this material was done in order to identify the essential planning decisions that had to take place before the experiment could be implemented on the street. In addition internal drivers and barriers were identified which demonstrate the factors that direct the experiment and provide opportunities to assess what the opportunities are and what stands in the way of making the change permanent or enlarging its scope. These results led to the development of a process plan, which the city of Helsinki should take ad-vantage of to improve its operation and organisation around street experiments and attach them to its long-term transition pathway.

Aikaisempien vuosikymmenien autoriippuvainen suunnittelu sekä nykyinen liikenteen systeemi aiheuttavat kitkaa suunnitteluprosesseissa, joissa yritetään toteuttaa kävely- ja pyöräily-ympäristöjä. Katukokeilut tunnistetaan potentiaalisiksi suunnitteluvälineiksi näiden kestävää liikkumista edistävien kriittisten toimenpiteiden käyttöönotossa sekä yksityisautoilun vähentämisessä. Ne tarjoavat kokemukseen perustuvaa tietoa ja tapoja testata ratkaisuja ennen pysyvien ratkaisujen toteuttamista. Tässä opinnäytetyössä esitetään analyysi Kasarmikadun ja Pohjoisen Makasiinikadun katukokeilujen suunnitteluprosessista, joka toteutettiin Helsingin kaupungin toimesta. Tässä työssä katukokeilut on sidottu laajempaan siirtymäjohtamisen (transition management) kontekstiin. Transition management -kirjallisuuden tavoitteena on ymmärtää kestävyysmuutoksen hallintaa organisaatioiden ja instituutioiden toimintakulttuureiden näkökulmasta. Siirtymäkokeilut ovat transition management -prosessien keskeisiä työvälineitä. Tämän tutkimuksen tavoitteena on ymmärtää mitä vaiheita kokeilun suunnitteluprosessi pitää sisällään ja sitä kautta luoda tietoa ja ymmärrystä kaupungin kokeilukulttuurin tulevaa kehitystä varten. Tutkimusaineisto kerättiin osallistuvien asiantuntijoiden haastatteluilla, suunnittelukokouksien havainnoinnin sekä kokousmuistioiden avulla. Aineistoa analysoimalla tunnistettiin olennaiset suunnittelupäätökset, jotka oli tehtävä ennen kokeilun toteuttamista kadulla. Lisäksi tunnistettiin sisäisiä ajureita ja esteitä, jotka haastattelut ja prosessi toivat esille. Ajurit ja esteet ohjaavat kokeilua ja tarjoavat tietoa siitä mitkä ovat kokeilun mahdollisuudet ja mikä toiminnassa estää muutoksen, mihin kokeilulla pyritään. Nämä tulokset johtivat prosessisuunnitelman kehittämiseen, joka toimisi vuosittaisena kokeilujen suunnittelua ohjaajavana apuvälineenä. Helsingin kaupungin tulisi hyödyntää kokeiluja systemaattisesti toistuvissa sykleissä, jotta kokeilukulttuuria pystytään kehittämään niin toiminnan organisoinnin kannalta kuin myös liittää ne pitkän aikavälin kestävyyssiirtymään, mihin siirtymäajan katukokeilujen tulisi lähtökohtaisesti pyrkiä.
Description
Supervisor
Mäntysalo, Raine
Thesis advisor
Mattila, Hanna
Hovi, Henna
Keywords
transition management, street experiment, planning process, walkability, sustainable mobility, planning organisation
Other note
Citation