Tunteiden välittäminen Joker-elokuvan käsikirjoituksessa

Loading...
Thumbnail Image
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
School of Arts, Design and Architecture | Bachelor's thesis
Date
2021
Department
Major/Subject
Elokuva- ja televisiokäsikirjoitus
Mcode
Degree programme
Language
fi
Pages
45 + 3
Series
Abstract
Tämä opinnäyte käsittelee tunteiden esille tuomista Joker-elokuvan käsikirjoituksessa. Se lähtee oletuksesta, että tunne, jonkin tuntemuksen sävyttämä tietoinen elämys, on välttämätön osa onnistunutta käsikirjoitusta. Opinnäyte sai alkunsa halusta tutkia käsikirjoittajan keinoja välittää tunteita. Sen tarkoituksena on pohtia tunteiden käsikirjoittamista ja löytää dramaturgisia työkaluja tunteiden välittämiseen tekstissä, yhden käsikirjoituksen, siihen perustuvan elokuvan sekä kirjallisen lähdemateriaalin tarkastelun kautta. Mistä tunteet koostuvat ja miten ne kirjoitetaan näkyviksi? Olen valinnut kirjallisen työni metodiksi dramaturgisen analyysin ja lähiluvun. Tarkastelua on rajattu, suuntaamalla huomio henkilöhahmoihin ja heidän ominaisuuksiinsa suhteessa tunteiden kirjoittamiseen. Muita näkökulmia ei silti ole kokonaan jätetty pois. Kokoan ensin, mitä tunteiden käsikirjoittamisesta ja tunteista on kirjoitettu. Sen jälkeen esittelen Todd Phillipsin ja Scott Silverin käsikirjoittaman elokuvan, Joker (2019), käsikirjoituksen ja päähenkilön. Etenen havainnollistamaan Karl Iglesiaksen (2005) dramaturgisia työkaluja liittyen henkilöhahmon paljastamiseen, muutaman valitun kohtauksen kautta. Tämän jälkeen poimin minussa voimakkaimpia tunteita herättäneet kohtaukset, yhteensä kolme (3), joista toteutan kohtausanalyysit. Vastaan kysymyksiin: miltä kohtaukset tuntuvat itsestäni lukijana ja katsojana sekä miten käsikirjoittajat ovat saaneet kohtaukset rakentumaan niin, että nuo tunteet välittyvät lukijalle? Näiden pohjalta teen yhteenvedot, jotka näyttävät mistä tunteet mielestäni kohtauksiin rakentuvat. Opinnäytteen lopputuloksena voidaan todeta, että tunteet liittyvät lähtemättömästi henkilöhahmoihin, heissä tapahtuvaan muutokseen ja sen näyttämiseen tarinan edetessä. Käsikirjoittajan on työstettävä taitojaan liittyen päähenkilön ja muiden henkilöhahmojen yksityiskohtiin ja miten näitä paljastetaan vähitellen. Toisin sanoen, miten henkilöhahmon ominaisuuksia, taustaa tai sisäisiä tuntemuksia tuodaan ilmi ja milloin. Oleellista on, että päähenkilö tavoittelee jotain ja hänellä on vaikeuksia saada haluamaansa. Tunne tulee näkyväksi suhteessa johonkin tai johonkuhun. Henkilöhahmojen lisäksi aika, miten käytämme käsikirjoittajina elokuvan keston, on yhtä merkittävä työkalu. Yksityiskohdat rakentuvat kohtaus kohtaukselta toistensa päälle, johtaen tunnekokemukseen.
Description
Supervisor
Talvio, Raija
Thesis advisor
Koivumäki, Marja-Riitta
Keywords
Elokuvakäsikirjoittaja, televisiokäsikirjoittaja, tunne, käsikirjoitus, tunteiden välittäminen, elokuva, Joker-elokuva
Other note
Citation