Tyhjiä sanoja? Kokemuksesta kirjoittamisen ­kysymyksiä autoetnografiassa ja a/r/tografiassa

Loading...
Thumbnail Image
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
School of Arts, Design and Architecture | Master's thesis
Location:
P1 OPINNÄYTTEET D 2018 Saarikoski
Date
2018
Major/Subject
Mcode
Degree programme
Kuvataidekasvatus
Art Education
Language
fi
Pages
94
Series
Abstract
Taidekasvatuksen tutkimuksessa maailmaa tehdään näkyväksi kirjoittamalla. Tämän tutkielman tavoite on paljastaa, minkälaisia piilotettuja taustaoletuksia kokemuksesta kirjoittamisesta autoetnografiaan ja a/r/tografiaan on rakennettu ja miten nämä taustaoletukset ohjaavat näkemään maailman tietyllä tavalla. Tarkoituksena on etsiä kysymyksiä ja käsitteellisiä työkaluja, jotka auttavat ymmärtämään kokemuksesta kirjoittamisen monimutkaisuutta. Tutkielman aineistona ovat autoetnografiaa ja a/r/tografiaa määrittelevät artikkelit. Ne edustavat omaan historialliseen konteks­tiinsa sidottua näkemystä siitä, mitä autoetnografia ja a/r/tografia ovat. Lukemalla tekstejä tarkasti ja huolellisesti vastakarvaan tutkielma pyrkii paljastamaan, millä tavalla ne ymmärtävät kokemuksesta kirjoittamisen. Tekstejä murentamalla ja löydettyjä ajatuksia jäsentelemällä artikkeleista paljastuu mielenkiintoisia kysymyksiä. Tutkielma koostuu kolmesta esseestä. Ensimmäisen esseen tavoit­teena on näyttää, miten autoetnografia pyrkii välittämään kirjoittajan kokemuksia lukijalle. Kirjoittajan ja lukijan välissä on kuitenkin teks­ti, joka ei salli kokemusten siirtyvän sellaisinaan. Autoetnogra­finen kirjoittaminen paljastuu tekstilajiksi, joka perustuu voimakkaan tunnevaikutuksen luomiseen ja tekstin muotoilemiseen “todentuntuiseksi”. Tämä tavoite näyttäisi sokeuttavan autoetnografian sille, miten teksti konstruktiona ohjaa kokemuksesta kirjoittamista. Toinen esseistä tutkii, miten a/r/tografiaa käsittelevässä artikkelissa esitetyt ajatukset “kolmannesta tilasta” ja “elävästä tutkimuksesta” suuntaavat tutkijaa kohti jännitteistä tilaa, jossa maailma ja Toinen paljastuu tutkijalle. Purkamalla artikkelin ajatuksia saavutaan yllättävän jatkokysymyksen äärelle: johtaako kohtaamisen odottaminen tilanteeseen, jossa subjekti kohtaa oman fantasiansa, luullen tätä Toiseksi? Essee pyrkii näyttämään, miten tästä seuraa tilanne, jossa a/r/tografia joutuu hallitsemattomaan re-representaation kierteeseen, josta tulisi löytää jonkinlainen ulospääsy. Kolmas esseistä analysoi W.G. Sebaldin kirjaa Saturnuksen renkaat suhteessa autoetnografiassa esitettyihin ajatuksiin narratiivista ja tekstin suhteesta tekstin ulkopuoliseen todellisuuteen. Essee esittää autoetnografialle kysymyksen: sen sijaan, että ajattelisimme “todenmukaisuuden” olevan sitä, että teksti yrittää piilottaa rakenteensa ja pyrkii maagisesti välittämään kirjoittajan kokemuksia lukijalle, olisiko mahdollista kirjoittaa tavoilla, jotka pyrkisivät paljastamaan, millä tavalla tekstit itsessään ohjaavat sitä, miten näemme maailman? Tutkielma on keskustelunavaus. Kun kerronnalliset keinot ovat taidekasvatuksen tutkimuksessa niin keskeisessä roolissa, tarvittaisiin lisää tutkimusta siitä, miten narratiiviset ja kerronnalliset taustaoletukset vaikuttavat siihen, miten maailma avautuu tutkijalle. Tästä syystä kirjallisuustieteen ja taidekasvatuksen risteyskohdassa näyttäisi olevan paljon tutkittavaa. Nostamalla esiin kokemuksesta kirjoittamiseen liittyviä ongelmia tarkoitus on herättää keskustelua siitä, tulisiko meidän miettiä uudelleen suhdettamme kokemuksesta kirjoittamiseen.

In art education we often use writing to reveal what we feel, know and experience. The research questions that guide this thesis are: What kind of hidden beliefs and assumptions guide experiential writing in autoethnography and a/r/tography? How do these assumptions steer the way experience is represented in text? The purpose of this thesis is to find questions and concepts that would aid in mapping the complexity of experiential writing. My main research material consists of articles that explain what autoethnography and a/r/tography are and how experiential writing is supposed to be done. These articles represent a historical view of these research methodologies. A close reading of each of the articles reveal slowly and methodically how the relationship between writing and experience and the world is understood within autoethnography and a/r/tography. The core of this thesis is formed by three essays, which deal with questions of experiential writing from different angles. The first essay seeks to reveal how autoethnographic writing attempts to use text as a vehicle to mediate experience from the writer to the reader. However, this is easier said than done. Instead autoethnography is revealed to be a genre of writing that is based on evocative storytelling and a very specific idea of verisimilitude. The essay aims to show how the goals of autoethnography become their own undoing. The second essay explores the ideas of a “third space” and “living inquiry” that are found in a/r/tography. In a/r/tographic inquiry the researcher is driven towards a “third space” where a meeting with the world and the Other is about to happen. By deconstructing the ideas presented in the article we find an interesting question: is the third space really a place for encountering the Other, or does the researcher only encounter his/her own fantasy as Other? The third essay features an analytic reading of the novel Rings of Saturn by W. G. Sebald. In this reading we explore questions of narrative structure and how a text can have a complex relationship with the world outside the text. Through this reading the essay then poses a question at autoethnography: instead of seeking “verisimilitude” in some sort of futile imitation of “reality”, could experiential writing be a form of writing that seeks to reveal how writing itself affects the way we see the world? The aim of this thesis is to open the topic of experiential writing for further conversation. Experiential writing is a core element in art education research. That’s why we should pay more attention to the ways in which narrative and writing itself affect the way we understand the world around us. The crossroads between art education and literary theory seem to be fertile land for further research. I hope my thesis can be a helpful tool in understanding the complex questions of experiential writing hidden in plain sight.
Description
Supervisor
Tervo, Juuso
Thesis advisor
Tervo, Juuso
Keywords
autoetnografia, a/r/tografia, omaelämäkerrallisuus, kokemukset, kirjoittaminen, taideperustainen tutkimus, narratiivisuus, kerronnallinen käänne
Other note
Citation