Onko pakko suunnitella? - Näkökulmia liiketoiminnan suunnitteluun aloittavissa yrityksissä

Loading...
Thumbnail Image
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
School of Business | Bachelor's thesis
Date
2018
Major/Subject
Mcode
Degree programme
Johtaminen
Language
fi
Pages
24 + 1
Series
Abstract
Äärimmäinen epävarmuus, nopeat muutokset ja resurssivaje asettavat yrittäjän erittäin vaikeaan tilanteeseen (Baum & Locke, 2004). Yleisin ohje, jota aloittaville yrittäjille annetaan, on että heidän tulisi kirjoittaa liiketoimintasuunnitelma, eli tiekartta, joka kattaa yrityksen ensimmäiset vuodet ja kuvaa strategian ja resurssit, joilla yritystoimintaa lähdetään toteuttamaan (Lange et al. 2007). Empiirisissä tutkimuksissa on kuitenkin huomattu, että enemmistö menestyneistä yrityksistä ei tehnyt aloitusvaiheessa liiketoimintasuunnitelmaa (Chwolka et al. 2012). Tämän seuraksena yrittäjille on alettu suosittelemaan ”just do it” -lähestymistä ja yksityiskohtaisen suunnittelun ohittamista (Lange et al. 2007). Akateeminen suunnittelu vastaan toiminta -keskustelu on jatkunut yrittäjyyden kontekstissa pitkään, ja aiheesta on julkaistu monia empiirisiä tutkimuksia, joissa on pyritty selvittämään suunnittelun ja liiketoiminnallisen menestyksen välistä suhdetta. Nämä tutkimukset ovat tuottaneet hajanaisia tuloksia, eikä tiedeyhteisö ole voinut todistaa kumpaakaan näkökulmaa toista paremmaksi (Brinckmann et al. 2010). Planning school –koulukunta esittää, että suunnittelu lisää toiminnan tehokkuutta ja edistävää päämäärien saavuttamista (Ansoff, 1991). Learning school –koulukunta puolestaan esittää, että liiketoiminnan suunnittelun sijaan vajavaiset resurssit kannattaa ohjata suoraan toimintaan (Lange et al. 2007). Suunnittelu ja oppiminen asettuvat molemmat liiketoiminnan kehittämisen laajempaan prosessiin, eikä kumpikaan voi olla olemassa ilman toista (Mintzberg, 1989). Brinckmann et al. lähestyivät suunnittelua yrittämisen kontekstissa kyllä vai ei kysymyksenä, mutta päätyvät ehdottamaan dynaamisuuteen ja samanaikaisuuteen perustuvaa oppimisen ja suunnittelun mallia. Yrittämistä ei tule tarkastella prosessina, jossa suunnittelu ja tekeminen ovat erillisiä prosesseja, jotka tapahtuvat toisistaan irrallisina. Sen sijaan suunnittelu, tekeminen ja oppiminen nivoutuvat yhdeksi sykliseksi prosessiksi (Brinckmann et al. 2010). Yrityksen näkökulmasta kysymys suunnittelun lopullisesta arvosta jää akateemisen kirjallisuuden valossa ilman tyhjentävää vastausta (Lange et al. 2007), mutta empiirisen tutkimuksen valossa voidaan todeta, että suunnittelu on arvokasta ja formaalit toimintatavat, kuten yrityksen tulevaisuuden suunnitteluun keskittyvät kokoukset ovat hyödyllisiä ja saattavat parantaa yrityksen menestystä. Liiketoimintasuunnitelman laatiminen ei sen sijaan näiden tutkimusten valossa välttämättä ole yrityksen menestyksen kannalta tärkeää, ellei yrityksen ole tarkoitus kerätä lähitulevaisuudessa rahoitusta esimerkiksi sijoittajilta.
Description
Thesis advisor
Yli-Kauhaluoma, Sari
Keywords
liiketoimintasuunnitelma, suunnittelu, strategia, aloittava yritys
Other note
Citation