Digitaalisten palveluiden rooli ja merkitys eläkeikäisillä

Loading...
Thumbnail Image
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Perustieteiden korkeakoulu | Master's thesis
Date
2017-12-11
Department
Major/Subject
Computer Science
Mcode
SCI3042
Degree programme
Master’s Programme in Computer, Communication and Information Sciences
Language
fi
Pages
66+3
Series
Abstract
Digitalisoituva yhteiskunta asettaa haasteita vanhenevalle väestölle perinteisten palveluiden väistyessä ja digitaalisten palveluiden yleistyessä. Kaikilla kansalaisilla ei ole tietotaitoa käyttää digitaalisia sovelluksia, vaikka teoriassa ne ovat kaikkien ulottuvilla, mikäli heillä on pääsy internetiin. Jotta palveluiden saatavuus voidaan taata myös ikäihmisille, tarvitaan lisätutkimusta heidän tarpeistaan. Tämän työn tarkoituksena oli selvittää mikä on digitaalisten palveluiden rooli ja merkitys eläkeikäisillä, ja mikä tuottaa lisäarvoa heidän arkipäiväänsä. Tarkempana tarkastelukohteena selvitettiin heidän avuntarvettaan teknologian käytössä sekä mielenkiintoaan tukipalvelua kohtaan. Työ koostuu kirjallisuuskatsauksesta, jonka teemoiksi valittiin ikäihmisten heikkenevä digiadaptiivisuus ja omaehtoinen elämänlaatu sekä kvalitatiivisesta tutkimuksesta, jossa haastateltiin kahdeksaa 60–67-vuotiasta henkilöä. Aiempien tutkimusten perusteella teknologian käytön vähyyteen vaikutti henkilön asenteet sitä kohtaan sekä hänen heikot digitaaliset taitonsa. Tässä työssä selvisi, että digitaalisten palveluiden rooli liittyy vahvasti arkipäivän toimiin eli yhteydenpitoon läheisten kanssa ja askareiden hoitamiseen näiden palveluiden avulla. Merkityksellisiä olivat ne digitaaliset ratkaisut, joiden käytön haastateltava oli opetellut, ja jotka toimivat arkipäiväisissä tilanteissa nopeasti. Teknologian käyttöä vähensi kiinnostuksen ja osaamisen puute. Tuloksista kävi ilmi, että apua tarvittiin monenlaisiin tehtäviin, joissa vaadittiin teknistä ymmärrystä. Usein haastateltavat pyysivät neuvoja aikuisilta lapsilta tai lapsenlapsilta. Ulkopuoliseen tukipalveluun ei ollut kiinnostusta, koska läheisiltä saatu apu oli riittävää. Halu ymmärtää käytettäviä digitaalisia palveluita ja päättää niiden käytöstä nousi esiin kaikentasoisilla teknologian käyttäjillä, jolloin on tärkeää tarjota heille yksiselitteisiä palveluita. Tämän tutkimuksen rajoituksena on, että kaikilla haastateltavilla oli läheisiä, joilta saatiin apua. Jatkotutkimus voisi keskittyä sellaisten ikäihmisten teknologia tarpeisiin, jotka eivät saa apua läheisiltään.

The digitalization of the society brings challenges for the aging population as traditional services are decreasing and digital services are becoming more common. In theory, digital services are available for everyone if they have access to the internet. However, not everyone has the know-how to use them. To ensure accessibility of digital services for the elderly, more research should be done about their specific needs. The aim of this thesis was to investigate the role, significance and value of digital services for people in the retirement age in their everyday lives. Furthermore, this study explored this group’s need for support with technology and their attitude towards support services. This thesis consists of a literature review on the weakening digital adaptation and the self-imposed quality of life in the third age as well as qualitative research, which consisted of eight interviews in the age group 60–67. Previous studies have indicated that the attitudes towards technology and lack of skills are reasons for the low usage of technology. The findings of this thesis indicate that the role of digital services are strongly related to everyday activities such as communication with loved ones and doing the daily chores through these services. The digital solutions which were fast to use and familiar to the interviews were meaningful for them. The use of technology was reduced by a lack of both interest and technology skills. The results showed that assistance was needed for a variety of tasks requiring technical understanding. The interviewees often turned to their children or grandchildren for help, which was sufficient. Thus, there was no interest in for an external support service. The desire to understand the present digital services and the freedom to choose among them seems to be important for all levels of technology users. Thus, it is important to provide unambiguous services. A limitation of this study is that all the interviewees had immediate family, and therefore were able to get help with technology within their own networks. Further research could concentrate on the technological needs of the elderly who do not have immediate family members to turn to for help.
Description
Supervisor
Nieminen, Marko
Thesis advisor
Nieminen, Marko
Keywords
digitaaliset palvelut, teknologian merkityksellisyys, eläkeikäiset, ikääntyvä väestö, digiadaptiivisuus
Other note
Citation