Risk-based approach to developing unmanned aviation in Finland

Loading...
Thumbnail Image
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Insinööritieteiden korkeakoulu | Master's thesis
Date
2017-12-11
Department
Major/Subject
SCI3037
Mcode
K3004
Degree programme
Master’s Programme in Mechanical Engineering (MEC)
Language
en
Pages
46+12
Series
Abstract
This work explored different unmanned aircraft types and the technology they use including the latest safety systems. A review of research on unmanned aircraft safety was conducted and the latest collision test results were summarized. The results of the latest research were a base from where a survey for all unmanned aircraft operators who flew in Finland during 2016 was conducted. The goal of the survey was to find out new information of unmanned aircraft operations in Finland and the risks associated with those operations, because this information was not available before in reliable enough form. Aviation safety is measured using statistics of past yearly activity and this study aimed at gathering the necessary statistics of unmanned aviation in Finland to calculate these safety metrics. The gathered statistics of general unmanned aviation activity were used to find out accident and crash probabilities in Finland. Technical fault probability was also surveyed and the most common technical fault types. All of these probabilities can be used when conducting risk assessment of unmanned aircraft operations. This work also assessed different aerial work types to measure which one is the riskiest. Results from this work can be used in assessing the total risk level of unmanned aviation in Finland and the development of regulations. the current aviation act regulating unmanned aviation in Finland was drafted in a situation where there was no safety statistics of unmanned aviation. This work aims to start the gathering of general and safety statistics of unmanned aviation in Finland.

Työssä käytiin läpi miehittämättömien ilma-aluksien erilaisia tyyppejä ja niiden käyttämää tekniikkaa mukaan lukien uusimmat turvallisuutta parantavat järjestelmät. Katselmus uusimmista tutkimuksia miehittämättömän ilmailun turvallisuudesta sisälsi uusimpien törmäys testien tulokset, jotka pohjustivat tämän työn luotaavaa kyselytutkimusta Suomessa vuonna 2016 toimineista miehittämättömän ilmailun operaattoreista ja heidän toiminnastaan. Tavoite oli saada selville uutta tietoa miehittämättömän ilmailun toiminnasta ja siihen liittyvistä riskeistä Suomessa, koska kyseistä tietoa ei ole ollut saatavilla riittävästi tai tarpeeksi luotettavassa muodossa aikaisemmin. Ilmailun turvallisuuden mittaamisessa käytetään vakiintuneita arvoja, jotka on muodostettu vuosittaisista toiminnan tilastotiedoista. Tässä työssä kerättiin miehittämättömän ilmailun turvallisuuden mittaamiseen tarvittavia yleisen toiminnan tilastoja. Kyselytutkimuksen avulla kerätyistä tilastoista selvitettiin arviot onnettomuus ja törmäys todennäköisyyksistä miehittämättömille ilma-aluksille Suomessa, joita voidaan vertailla jatkossa vuosittain turvallisuustilanteen kehittymisen seuraamiseksi. Kerätyistä tilastoista selvitettiin myös miehittämättömien ilma-aluksien teknisten vikojen todennäköisyydet ja yleisimmät vikojen tyypit. Teknisten vikojen sekä törmäysten todennäköisyyksien arviota voidaan käyttää Suomessa miehittämättömien ilma-aluksien operaatioiden riskiarvioiden tekemiseen. Työssä tehtiin myös analyysi erilaisista miehittämättömän ilmailun toimintamuodoista kaikista riskialteimman toiminnan tunnistamiseksi. Tämän työn tuloksia voidaan käyttää Suomalaisen miehittämättömän ilmailun kokonaisturvallisuuden arvioinnissa ja miehittämättömän ilmailun lainsäädännön kehittämisessä. Nykyinen miehittämättömän ilmailun ilmailumääräys on luotu tilanteessa, jossa tämän työn keräämää turvallisuus tilastoa ei ollut saatavilla. Tällä työllä pyritään aloittamaan miehittämättömän ilmailun turvallisuustilanteen sekä yleisen toiminnan seuranta ja tilastointi Suomessa.
Description
Supervisor
Kujala, Pentti
Thesis advisor
Kivinen, Jorma
Keywords
unmanned aviation, risk, survey, safety, UAS, Finland
Other note
Citation