Modelling of cold terminal logistics and increasing of capacity

No Thumbnail Available
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Insinööritieteiden korkeakoulu | Master's thesis
Date
2017-12-11
Department
Major/Subject
Tuotantotekniikka
Mcode
K3002
Degree programme
Master’s Programme in Mechanical Engineering (MEC)
Language
en
Pages
111+2
Series
Abstract
HUB Logistics handles goods which Finnair delivers in its airplanes. New and automated air cargo terminal in Helsinki starts to operate during year 2017. Thus, the volume of transported air cargo, like perishable goods, is expected to increase in the future. A problem for the research was, that documentation of the process capacity does not exist. Availability for the volume to increase is not known either. Therefore, this thesis presents a research and results for current capacity and capability for increasing volume. In this thesis, possible actions for improving the process are introduced, as well as how much the improvements affect the process capacity. The thesis introduces present stage and forecasts for aviation, terminal logistics and measures for process analysis. The thesis introduces analysis of the existing data and two observational studies. For defining the capacity, Unit Loading Devices (ULD) per hour, different measurements were used. Based on the results, the bottleneck phase is identified. By opening the bottleneck, it is possible to increase the capacity of the entire process. Process was divided into three sub-processes, which are truck unloading, ULD build-up, which turn out to be the bottleneck and delivering ULDs forward. On daily level current process is lightly loaded, but because of the cyclic process hourly capacity can be exceeded. Changing the bottleneck phase significantly increases capacity of the process. In addition, efficiency and productivity of the process can be increased significantly. In the future, improving the informational flow and automation are beneficial.

HUB Logistics huolehtii Finnairin kuljettaman lentorahdin terminaalitoiminnoista. Finnairin moderni ja automatisoitu rahtiterminaali aloittaa toimintansa Helsingissä syksyllä 2017. Kuljetettavan lentorahdin, kuten pilaantuvien tuotteiden, määrän ennustetaan kasvavan tulevaisuudessa. Ongelma tutkimuksen takana on, ettei terminaalin materiaalinkäsittelyn aiemmasta kapasiteetista ollut tarkkaa tietoa, eikä siitä, paljonko volyymi voisi kasvaa nykyisellä prosessilla. Tämä diplomityö esittelee tutkimuksen, jossa määritetään vastaukset näihin kysymyksiin. Tutkittuun prosessiin esitetään myös kehitysehdotuksia kapasiteetin kasvattamiseksi sekä niiden vaikutukset. Diplomityön alussa käydään läpi ilmailun nykytilaa ja ennusteita, terminaalitoimintaa sekä mittareita prosessin analysointiin. Tutkimuksessa analysoidaan prosessin toteutunutta dataa ja kahden seurannan tuloksia. Nykyisen kapasiteetin, lentoyksikköä tunnissa (ULD/h), määrittämiseksi tehtiin myös erilaisia mittauksia. Niiden perusteella määritettiin pullonkaulavaihe, jota muuttamalla voidaan koko prosessin kapasiteettia kasvattaa. Prosessin kolmeksi aliprosessiksi määritettiin rekan purku, lentoyksikön (ULD) rakennus, mikä osoittautui pullonkaulaksi, sekä siirto toimitettavaksi eteenpäin. Päivätasolla nykyisen prosessin kapasiteetti on kevyesti kuormitettu, joskin tuntitasolla kapasiteetti voidaan syklisestä prosessista johtuen ylittää. Pullonkaulavaihetta muuttamalla voidaan prosessin kapasiteettia kasvattaa merkittävästi. Samalla prosessin tehokkuutta ja tuottavuutta voidaan parantaa huomattavasti. Tulevaisuudessa myös tiedon kulun ja automaation kehittämistä kannattaa tutkia.
Description
Supervisor
Niemi, Esko
Thesis advisor
Mantsinen, Heikki
Keywords
air cargo, logistics, capacity, efficiency, productivity
Other note
Citation