Henkilöstön tulospalkkaus sekä työmotivaation tekijät suomalaisessa myynnin ja markkinoinnin yrityksessä - case Yritys A

No Thumbnail Available
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
School of Business | Bachelor's thesis
Electronic archive copy is available locally at the Harald Herlin Learning Centre. The staff of Aalto University has access to the electronic bachelor's theses by logging into Aaltodoc with their personal Aalto user ID. Read more about the availability of the bachelor's theses.
Date
2016
Major/Subject
Mcode
Degree programme
Laskentatoimi
Language
fi
Pages
32
Series
Abstract
Tutkielman tavoitteet Viime vuosina erilaisista palkitsemisjärjestelmistä tulospalkkauksen rooli on kasvanut huomattavasti. Tarkastelu on kuitenkin keskittynyt lähinnä johdon tulospalkkaukseen. Tästä johtuen henkilöstön tulospalkkaus on jäänyt pienemmälle huomiolle. Tutkielman tavoitteena on perehtyä tarkemmin henkilöstön näkökulmaan tulospalkkauksesta. Palkitsemisen arvioidaan olevan olennaisesti yhteydessä yrityksen kannattavuuteen ja työntekijöiden motivaatioon. Palkitseminen ja raha ovat kuitenkin vain yksi motivaatioon vaikuttavista tekijöistä. Täten tutkielma pyrkii vastaamaan myös kysymykseen siitä, kuinka suuri rooli tulospalkkauksella on työntekijän motivaation muodostumisessa. Lähdeaineisto Tutkimus suoritettiin case-tutkimuksena suomalaisessa myynnin ja markkinoinnin Pk-yrityksessä, Yrityksessä A. Aineisto kerättiin fyysisillä kysymyslomakkeilla, joissa on monivalintakysymyksiä sekä avoimia kysymyksiä. Pääasiassa saatu informaatio on kvantitatiivista, mutta tutkielmassa hyödynnetään myös kvalitatiivista tietoa. Kyselystä saatuja empiirisiä tuloksia vertaillaan aiemman kirjallisuuden teorioihin tulospalkkauksesta sekä työntekijöiden motivaatiosta. Tulokset Työntekijät suhtautuvat itse tulospalkkaukseen neutraalisti. He kuitenkin kokevat sen lisäävän niin henkilökohtaista kuin koko yrityksen tehokkuutta. Negatiivisina ilmiöinä tulospalkkaukselle havaitaan muun muassa sen lisäävän stressiä tulojen ollessa epätasaiset. Työntekijöiden ymmärrys palkitsemisjärjestelmän toiminnasta on olennaisesti yhteydessä siihen kuinka oikeudenmukaiseksi he sen kokevat. Itse tulospalkkauksen ei nähdä lisäävän työntekijöiden työtyytyväisyyttä vaan tämä muodostuu muista tekijöistä, kuten työympäristöstä. Erilaisista tekijöistä työntekijöitä motivoi eniten, etenkin henkilökohtaiseen suoritukseen sidottu, rahallinen palkkio. Rahan motivoiva merkitys laskee kuitenkin huomattavasti kun ihminen kokee rahojensa riittävän hengissä pysymiseen. Aineettomista tekijöistä motivoivaksi koetaan itsensä toteuttaminen ja esimiehen vaikutus. Tulospalkkauksen ei koeta aiheuttavan huonohenkistä kilpailua työpaikalla eikä oman menestyksen vertailua muihin koeta kovinkaan motivoivaksi. Teoriassa esitetyistä motivaation lähteistä ristiriitaisinta informaatiota empiriassa saadaan kehitysmahdollisuuksien ja työn haastavuuden merkityksestä.
Description
Thesis advisor
Virtanen, Tuija
Keywords
tulospalkkaus, motivaatio, henkilöstö, aineeton palkitseminen, aineellinen palkitseminen
Other note
Citation