Teachers' perspective on the national core curriculum of basic education 2016 - Finding leverage in supporting upper-comprehensive school teachers with phenomenon-based learning and co-design

Loading...
Thumbnail Image
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
School of Arts, Design and Architecture | Master's thesis
Location:
P1 OPINNÄYTTEET D 2017 Karlsson
Date
2017
Department
Major/Subject
Mcode
Degree programme
Language
en
Pages
121+7
Series
Abstract
Phenomenon-based learning, alongside traditional subject teaching, was included in the new National Core Curriculum and entered Finnish schools in fall 2016. Phenomenon-based learning is applied through multi-disciplinary modules and aims for transversal competence. It encourages students to connect learnings to the “real world” context and take on a phenomenon entity as a starting point. The world has become more fragmented where the consequences and chain reactions of one’s actions are often hard to calculate and the big picture is difficult to see. Skills in understanding complexity and connections are essential in overcoming challenges of climate change and building a sustainable future. A shift to more sustainable lifestyles lies in behavioural change where education has a role in. Supporting teacher’s is the main motivation for the thesis work. Teachers’ voices and their practical experiences of the curriculum reform is still lacking from public discussions. They are in the middle of numerous challenges, and also possibilities, in transferring to the new core curriculum. The broadness of the core curriculum is one challenge, as is the teacher’s changing role from teaching to coaching. By analysing the new core curriculum changes as a system, from teachers’ perspective, I found that multi-disciplinary modules and co-design posed difficulties and could have opportunities for leverage. Collaboration is essential in actualizing transversal learning in schools. However, the structure of the upper-comprehensive schools with specialized subject teachers set additional obstacles for teacher collaborations. Therefore, I chose to focus on upper-comprehensive schools’ subject teachers’, phenomenon-based learning and co-design. My main research questions are: How does the core curriculum 2016 perceive and guide teachers’ co-design efforts on phenomenon-based learning? How do upper comprehensive school teachers interpret the curricula suggestions and guidance? How do upper comprehensive teachers practice co-design? What are the problems? What tools or working methods could help teachers in realizing the aims regarding the curriculum an also develop their own curricula? I explore these questions through a systemic design process that includes desk research, observing Hello Ruby Summer Camp and interviewing six teachers. The weight of the thesis lies in problem-definition and finding the “right” problem. Therefore, the solution remains on a concept level for further development and iteration. The concept “Phenomenon Dimensions” aims to increase student’s learning and teachers’ motivation by lowering the effort to start collaborations and help define phenomenon themes. The concept includes guidelines, a website and a tactical boundary object tool. A boundary object can be used in co-design processes to develop and maintain coherence across intersecting social worlds (Star and Greismer, 1989, 393).

Syksystä 2016 suomalaisissa kouluissa toteutetaan ilmiöpohjaista oppimista perinteisen aihepohjaisen opetuksen lisäksi, kun osana uutta opetussuunnitelmaa opetukseen on lisätty laaja-alaiset oppimiskokonaisuudet. Tavoitteena on kasvattaa opiskelijoiden laaja-alaista osaamista. Ilmiöpohjainen oppiminen kannustaa opiskelijoita yhdistämään opittua “todellisen maailman” kontekstiin ja ottaa lähtökohdaksi ilmiökokonaisuuden. Pirstaleisessa maailmassa on usein vaikea nähdä ja ymmärtää omien tekojen seurauksia ja ketjureaktioita isommassa kuvassa. Kompleksisten kokonaisuuksien ja yhteyksien ymmärtämisen taidot ovat oleellisia taitoja, joita tarvitaan ilmastonmuutoksen haasteiden ratkomisessa ja kestävän tulevaisuuden rakentamisessa. Kestävien elämäntapojen omaksuminen vaatii käyttäytymisen muutosta, missä kasvatuksella on rooli. Opettajien tukeminen on tärkein motivoiva tekijä lopputyölleni. Opettajan ääni ja heidän käytännön kokemukset opetussuunnitelman uudistuksista ovat vielä olleet vähäisiä julkisessa keskustelussa. He ovat muutoksen keskellä, mikä tuo haasteita, ja myös mahdollisuuksia. Uuden opetussuunnitelman laajuus on yksi haaste, kuten opettajan muuttuva rooli opettajasta ohjaajaksi. Kun analysoin uuden opetussuunnitelman muutoksia systeeminä erityisesti opettajan näkökulmasta, löysin haasteita laaja-alaisista oppimiskokonaisuuksista ja opettajien yhteissuunnittelusta, joista voi myös löytyä vipukohtia muutoksen edistämiselle. Yhteistyö on oleellista, jotta oppilaiden taidot laaja-alaisessa osaamisessa kasvavat. Yläkoulujen rakenne, jossa ainejakoisuus määrittää aikatauluja, asettaa kuitenkin esteitä yhteistyölle. Keskityn työssäni yläkoulun aineopettajien yhteissuunnitteluun ilmiöpohjaisessa oppimisessa. Päätutkimuskysymykset ovat: Miten opetussuunnitelma tulkitsee ja ohjaa opettajien yhteissuunnittelua ilmiöpohjaisessa oppimisessa? Miten yläkoulujen aineopettajat tulkitsevat opetussuunnitelman ehdotuksia ja ohjausta? Miten yläkoulun opettajat toteuttavat yhteissuunnittelua? Mitkä ovat ongelmat? Mitä työkalut tai –tavat voisivat auttaa opettajien toteuttamaan opetussuunnitelman tavoitteita ja myös kehittämään omaa opetussuunnitelmaansa? Tutkin näitä kysymyksiä systeemisen muotoiluprosessin kautta, mihin kuuluu kirjalliset lähteet, Hello Ruby –kesäleirin observointi ja kuusi opettajahaastattelua. Työn pääpaino on ”oikean” ongelman jäljittämisessä ja määrittämisessä. Varsinainen ratkaisu pysyy konseptitasolla ja jää odottamaan jatkokehitystä ja –iterointia. Konsepti “Ilmiön ulottuvuudet” tähtää oppilaiden oppimisen ja opettajan motivaation kasvattamiseen madaltamalla kynnystä aloittaa yhteissuunnittelu ja helpottamalla rajaamaan ilmiöaihetta. Konsepti sisältää ohjenuoran, nettisivuston ja taktiilisen “rajaobjektin”. Rajaobjektia voidaan käyttää yhteissuunnittelun prosesseissa kehittämään ja ylläpitämään koherenssia yli risteävien sosiaalisten maailmojen (Star and Greismer, 1989, 393).
Description
Supervisor
Jalas, Mikko
Thesis advisor
Kallio-Tavin, Mira
Keywords
systemic design, systems thinking, co-design, phenomenon-based learning, education, problem definition
Other note
Citation