Autottoman asumisen edellytykset kaupungin keskusta-alueella, case Oulu

Loading...
Thumbnail Image
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Insinööritieteiden korkeakoulu | Master's thesis
Date
2017-06-12
Department
Major/Subject
Liikenne- ja tietekniikka
Mcode
R3004
Degree programme
Yhdyskunta- ja ympäristötekniikan koulutusohjelma
Language
fi
Pages
105+12
Series
Abstract
Tämän diplomityön tavoitteena on tarkastella tekijöitä, jotka mahdollistavat autottoman asumisen kaupungin keskusta-alueella. Saatuja tuloksia arvioidaan edelleen asuinrakentamisen pysäköintinormien määrittelyyn vaikuttavina tekijöinä. Tutkimus koostuu kirjallisuuskatsauksesta, rakennusliikkeiden edustajille ja vuokranantajille tehdyistä asiantuntijahaastatteluista ja oululaisille kohdistetusta asukaskyselystä. Kirjallisuuskatsauksessa tarkastellaan auton omistamiseen vaikuttavia tekijöitä, keskusta-asujan autolla liikkumisen tarpeeseen vaikuttavia seikkoja, omistusperusteisen autoilun vähentämistä sekä asukaspysäköintipolitiikkaa. Oulun liikenteen ja maankäytön nykytilasta tehdään tilannekatsaus, johon tutkimuksen tuloksia peilataan. Kirjallisuuskatsauksen perusteella autottomaan asumiseen vaikuttavat asukkaiden taustatiedot kuten ikä, sosiaalinen status, asuntotyyppi, asumismuoto ja asuntokunnan koko. Asuinpaikan joukkoliikenneyhteydet, pyöräily- ja kävelymahdollisuudet sekä lähellä sijaitsevat arjen toiminnot vähentävät keskustassa asujien päivittäistä liikkumisen ja yksityisautoilun tarvetta, minkä mahdollistaa erityisesti kaupunkirakenteen tiiviys ja toimintojen sekoittuneisuus. Omistusperusteista yksityisautoilua voidaan vähentää jakamispalveluiden, liikenteen automatisaation ja palveluistumisen keinoin; muun muassa yhteiskäyttöautojen ja liikkuminen palveluna -konseptin voidaan odottaa vähentävän tulevaisuudessa auton omistuksen tarvetta. Asuinrakentamisen autopaikkatarvetta voi näiden muuttujien lisäksi vähentää myös pysäköinnin tehostaminen, jonka keinovalikoimaan kuuluvat muun muassa vuorottaispysäköinti ja nimikoimattomat paikat. Oulun nykytilanteen katsauksen perusteella edellytykset autottomalle asumiselle ovat kaupungin keskustassa kohtuullisen hyvät. Joukkoliikenteen palvelutaso keskusta-alueella on riittävä, ja kaupungilla on laaja kävelykeskusta, jota pyritään edelleen kehittämään. Oulussa on keskimääräistä parempi pyöräilyinfra, mutta se vaatii tiettyjä väylätyyppiin ja reittien jatkuvuuteen liittyviä kohennuksia keskusta-alueella ja pyöräpysäköinnin suunnitelmallisempaa kehittämistä. Asiantuntijahaastatteluiden perusteella Oulun keskustan pysäköintinormia tulee päivittää entistä joustavammaksi, sillä paikoin asemakaavassa vaaditaan rakentamaan enemmän kuin oikea pysäköintitarve vaatii. Työn tulosten perusteella Oulun asuinrakentamisen pysäköintinormeja tulee keskusta-alueella tarkistaa, sillä kävelyn, kaupunkirakenteen, joukkoliikenteen ja pyöräilyverkon tarjoamat liikkumisvaihtoehdot vähentävät keskustan autopaikkatarvetta.

The objective of this thesis is to study the preconditions for car-free living in a city centre. The results of this study are used in determining minimum parking standards in residential housing development. This thesis consists of a literature review, interviews of rental mediation agency representatives and construction company representatives and an online survey to the citizens of Oulu. Factors that contribute to car-ownership, mobility needs of city centre dwellers and the ways to reduce private car ownership and shifting to new mobility services are examined in the literature review. The case Oulu is examined first by studying the current state of transportation and land use and then scrutinising the predefined preconditions of car-free living in downtown Oulu. According to the literature review age, social status, household size, and the type of occupation influence car ownership. Good nearby transit connections, cycling infrastructure, walkability as well as nearby everyday activities reduce the need for day-to-day mobility and driving in the city centre. This is enabled by the density of the city structure and mixed land uses. Ownership-based driving can be reduced by means of sharing services, automation and mobility services. Inter alia, car-sharing and mobility as a service can be ex-pected to reduce the need for car ownership in the future. In addition, the need for parking space for residential construction can be reduced by enhancing parking efficiency by implementing for example shared parking by different users and unassigned parking spaces. Based on a review of Oulu's current situation, the conditions for car-free living are reasonably good in the city centre. The public transport service level in the centre area is sufficient, and the city has a large pedestrian area that is still being developed. Oulu has an above average cycling infrastructure, but it requires some improvements to the fairway and route continuity in the centre area and more systematic development of bicycle parking. Based on expert interviews, the parking standards should be made more flexible, as in some places more construction of parking spaces are required than actual demand suggests. Based on the results of this thesis, parking standards for residential construction should be revised in the centre area, as the mobility options offered by walking, urban planning, public transport and cycling network will reduce the need for parking space in the city centre.
Description
Supervisor
Luttinen, Tapio
Thesis advisor
Karjalainen, Jani
Keywords
autonomistus, pysäköintinormi, liikkumispalvelut, kaupunkisuunnittelu
Other note
Citation