Pro Content -- Design for learning in USchool

No Thumbnail Available
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
School of Arts, Design and Architecture | Master's thesis
Ask about the availability of the thesis by sending email to the Aalto University Learning Centre oppimiskeskus@aalto.fi
Location:
P1 OPINNÄYTTEET D 2017 Huttunen
Date
2017
Major/Subject
Mcode
Degree programme
Collaborative and Industrial Design
Language
en
Pages
180 + 18
Series
Abstract
This thesis presents a background study that looks serves the development of USchool minor educational content. The study uses human-centered design (HCD) and service design windows to discuss design learning and expertise. The background study is based on 16 interviews and 2 workshops involving USchool students and alumni, industry of varied design fields and related academic staff. Multidisciplinary USchool minor educates in HCD on tertiary level. Human-centered design (HCD) places people in the center of design activities. It is proven to be useful approach in many types of design projects. As the HCD domains are many, the HCD-minor USchool educational content should support learning for many roles and paradigms. Learning HCD has societal implications but, most of all, the higher education is assumed to be developed students’ career trajectories in mind. Until now the goal of USchool has been in familiarizing the master students with human-centered design. The results of this thesis indicate that the students and alumni have not gained a strong understanding of the many HCD paradigms and epistemologies in USchool minor apart from the one carried by the school they originate from. The program has not encouraged students to build a veritable multiparadigm expertise on HCD. Therefore, the value for the multidisciplinarity offered by the minor is not collected in full. This thesis proposes a solution in ‘second expertise’. The new goal in ‘second expertise’ for students learning can not be reached exhaustively within the minor studies. Nevertheless, by setting the goal higher the educational contents aligns for greater value, not only for the immediate need in professional skills. This thesis proposes to start the renewal of the program with two new endemic courses. The new intro and capstone-courses are to initiate scaffolding for the unified, multi-paradigm social learning of USchool students. The courses are to sharpen the views on HCD by teaching meta-learning, offering linkage between different HCD paradigms and general knowledge on the field.

Tämä opinnäytetyö esittelee taustatutkimuksen USchool-sivuaineen opetussisältöjen kehittämiseksi. Tutkimusprojektissa tarkastellaan oppimista ja design asiantuntemusta ihmiskeskeisen suunnittelun ja palvelumuotoilun kautta. Tutkimus pohjautuu 16 haastattelun ja kahden työpajan tuloksiin, joissa yhdistyy niin USchool (Käytettävyyskoulu) sivuaineen opiskelijoiden ja alumnien kuin muotoilun eri alojen ja akatemian edustajien näkemykset aiheesta. Monitieteinen USchool-sivuaine opettaa ihmiskeskeistä suunnittelua. Ihmiskeskeinen suunnittelu asettaa ihmisen suunnittelutoiminnan keskiöön. Se on osoittautunut hyödylliseksi lähestymistavaksi monenlaisissa muotoiluprojekteissa. USchoolin oppisisältöjen olisi hyvä tukea moninaisia rooleja ja paradigmoja juuri siksi, että ihmiskeskeisellä suunnittelulla on monta sovellusaluetta. Ihmiskeskeisellä suunnittelulla on yhteiskunnallisia vaikutuksia, mutta ennen kaikkea oletuksena on että USchool-sivuaine korkeakouluopetusta kehitettäisiin jatkossa opiskelijoiden yksilölliset urapolut huomioon ottaen. Tähän mennessä USchool-sivuaine on keskittynyt tutustuttamaan opiskelijat ihmiskeskeiseen suunnitteluun. Ensisijaisen tutkimuksen tulokset viittaavat siihen, etteivät opiskelijat ole saaneet vahvaa käsitystä monista näkökulmista ihmiskeskeiseen suunnitteluun, joita sivuaine tarjoaa oman pääaineen ulkopuolella. Näkökulmien esittely ei ole pääsääntöisesti rohkaissut opiskelijoita rakentamaan itselleen ihmiskeskeiseen muotoilun useampien alueiden syvää asiantuntemusta, joten opiskelijat eivät ole voineet hyötyä sivuaineen monitieteisyyden tuottamasta arvosta täysimääräisesti. Ratkaisuksi ehdotetaan siirtymistä toisen erityisosaamisalueen malliin. Vaikka yksi sivuainekokonaisuus ei riitä avaamaan toista erityisosaamisaluetta tyhjentävästi, asettamalla tavoitteet korkeammalle opetussisältöjen tuoma hyöty opiskelijoille kasvaa pitkällä aikavälillä. Alustavan tutkimuksen pohjalta ratkaisuksi ehdotetaan uudistusta, joka alkaa kahden uuden USchool-sivuaineen oman kurssin lanseerauksesta. Esittely- ja yhteenveto -kurssit luovat tukirakenteen opiskelijoiden moninäkökulmaisille, yhtenäisemmille oppimiskokemuksille. Kurssit terävöittävät opiskelijoiden näkemyksiä ihmiskeskeisestä suunnittelusta erityisesti metaoppimisen, yleisen alan tuntemuksen ja ihmiskeskeisen suunnittelun eri näkökulmien suhteiden osalta.
Description
Supervisor
Keinonen, Turkka
Thesis advisor
Roto, Virpi
Keywords
human-centered design, educational content, design for learning, expertise, social learning, career trajectories
Other note
Citation