Kenelle Kauppis sopii – Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulun maineen rakentuminen lukiolaisten sukupuolittuneissa diskursseissa

Loading...
Thumbnail Image
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
School of Business | Master's thesis
Date
2016
Major/Subject
Mcode
Degree programme
Strategy
Language
fi
Pages
111
Series
Abstract
Tutkimuksessani tarkastelen Aalto-yliopiston maineen rakentumista suomalaisissa lukioissa. Tutkimukseni tavoitteena on auttaa ymmärtämään, miksi Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulun kandidaatin opinnoissa aloittavien naisopiskelijoiden määrä on vähentynyt. Tarkastelen tutkimuskysymystäni selvittämällä miten Kauppakorkeakoulun maine rakentuu lukioissa ja millaisia merkityksiä Kauppakorkeakoulun maineelle annetaan. Tutkimukseni viitekehyksenä on ajatus maineen rakentumisesta diskurssien kautta merkitysympäristöissä. Viitekehys rakentuu mainetta, sukupuolta ja diskurssia tutkivan aiemman kirjallisuuden pohjalle. Kirjallisuuden käsittelyssä keskityn tarkemmin yliopistojen mainetta, sukupuolen tekemistä ja kriittistä diskurssianalyysia koskevan kirjallisuuden pariin ja ymmärrän kielen käytön sosiaalista todellisuutta luovana toimintana. Tutkimusotteeni on laadullinen ja perustuu sosiaalisen konstruktionismin näkökulmaan. Tutkimukseni empiirinen aineisto koostuu kolmesta eri osasta: Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulun markkinointimateriaaleista, lukion opinto-ohjaajien puolistrukturoiduista yksilöhaastatteluista sekä nais- ja miespuolisten lukiolaisten fokusryhmähaastatteluista. Aineiston analyysin olen toteuttanut kriittisen diskurssinanalyysin menetelmillä. Analyysini on kaksijakoinen: Pyrin ensin kriittisen diskurssianalyysin avulla tunnistamaan aineistosta Aalto-yliopiston Kauppakorkeakoulun mainetta rakentavia diskursseja. Analyysin toisessa osassa pyrin ymmärtämään nais- ja miespuolisten lukiolaisten maailmoja ja tutkimaan millaisia merkityksiä Kauppakorkeakoulun mainetta rakentavat diskurssit saavat lukiolaisten maailmoissa. Tutkimuksen tulokset viittaavat siihen, että Kauppakorkeakoulun maine rakentuu lukioissa maskuliinisten merkitysten kautta. Kauppakorkeakoulun maineesta voidaan erottaa kolme diskurssia, jotka rakentavat Kauppakorkeakoulusta maskuliinista kuvaa. Nämä ovat 1) kilpailu ja menestys, 2) business ja johtajuus ja 3) kvantitatiiviset taidot. Nais- ja miespuolisten lukio-opiskelijoiden sukupuolittuneissa maailmoissa Kauppakorkeakoulun mainetta kuvaavat diskurssit saavat erilaisia merkityksiä. Kauppakorkeakoulun maine sopii miespuolisten lukiolaisten statusta ja itsensä toteuttamista korostavaan maailmaan. Naispuolisten lukiolaisten maailmaa taas määrittävät ihmisläheisyys ja auttaminen, eikä tässä maailmassa Kauppakorkeakoulua koeta yhtä houkuttelevana opiskelupaikkana.

In this thesis I aim to understand why the number of female bachelor students in Aalto University School of Business has decreased. My aim is to understand how the reputation of Aalto University School of Business is constructed in Finnish high schools. This thesis understands reputation as socially constructed and aims to understand what kinds of meanings are given to the reputation of Aalto University School of Business. The theoretical framework consists of reputation, gender, and discourse literature. The perspective of this study is that organization’s reputation is constructed in communicative environment of meaning. I understand reality as something constructed by the use of language and apply the doing perspective on gender. This is a qualitative and constructionist study. The data were collected from three different sources: collecting marketing materials of Aalto University School of Business, conducting individual semi-structured interviews with study counselors, and conducting focus group interviews with female and male high school students. The method used in analysis was critical discourse analysis. The analysis was twofold: First, I aimed to recognize discourses that construct the reputation of Aalto University School of Business. Second, I aimed to understand on the worlds of female and male high school students and researched what kinds of meanings are given to the reputation of Aalto University School of Business. This thesis shows that the reputation of Aalto University School of Business is constructed through masculine discourses. Based on the data I was able to recognize three gendered discourses that construct the reputation of Aalto University School of Business: 1) competition and success, 2) business and leadership, and 3) quantitative skills. Moreover, this thesis shows that female and male high school students give different kinds of meanings to these discourses. The discourses fit into male high school students’ world, which values status and self-fullfillment. However, female high school students’ world is defined by humane values and helping others and the reputation of Aalto University School of Business is not attractive to them.
Description
Thesis advisor
Tienari, Janne
Keywords
maine, sukupuoli, diskurssi, kauppatieteellinen koulutus
Other note
Citation