Uncovering cornerstones - Discovering critical elements from B2B supplier's product process for fruitful product-service system development

No Thumbnail Available
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
School of Arts, Design and Architecture | Master's thesis
Ask about the availability of the thesis by sending email to the Aalto University Learning Centre oppimiskeskus@aalto.fi
Location:
P1 OPINNÄYTTEET D 2016 Kuusisto
Date
2016
Department
Major/Subject
Mcode
Degree programme
Language
en
Pages
50
Series
Abstract
This thesis work a looks into business-to-business (B2B) supplier’s product development processes through the concept of product-service systems with the aim to discover the most essential elements in the case company’s product process contributing to product-service system creation. Conducted literature review opens the current development of product-service system theory The case company internal study was carried out by nine semi-structured expert interviews. The interviewees were from different organizational levels, ranging from innovation specialists to the head of product management and development. The interview data were then analyzed using qualitative data analysis methods. Data analysis resulted in six categories and three sub categories, all which have specific traits and inputs for PSS development. The findings from the interview data was supported by a workshop were selected topics were discussed and ideated further. Outcomes of the interviews and the supportive workshop were utilized in a case study in case company The case study adopted one proposed PSS methodology and made use of recommended tools. The design outcomes went through an initial evaluation by expert user. The main contribution of this thesis work is firstly to shed light on the most essential elements of a B2B supplier’s product-service system development. Secondly it presents an approach on how to evaluate a B2B suppliers product process on systematic manner in connection to PSS theory and thirdly provides an example of adopting a PSS methodology through a case study.

Tämä lopputyö tutkii B2B toimittajan tuotekehitysprosesseja tuotepalvelujärjestelmä -käsitteen (PSS) näkökulmasta. Pyrkimyksenä on selvittää tuotekehitysprosessin olennaisimmat tekijät, jotka myötävaikuttavat tuote-palvelujärjestelmien luomiseen. Tehty kirjallisuuskatsaus avaa tuotepalvelujärjestelmien teorioiden kehitystä. Yrityksen sisäinen tutkimus toteutettiin yhdeksällä puolistrukturoidulla asiantuntijahaastattelulla. Haastateltavien taustat kattoivat eri organisaatiotasot innovaatioasiantuntijasta tuote-ja palvelukehityksen johtajaan. Haastatteluista kertynyt materiaali analysoitiin laadullisen tutkimuksen menetelmin. Työ esittää analyysin lopputuloksena kuusi kategoriaa ja kolme alakategoriaa, joista jokaisella on omat ominaispiirteensä ja myötävaikutuksensa tuotepalvelujärjestelmien kehitykseen. Haastattelulöydöksiä tuettiin työpajalla, jossa kategorioista koostettuja aiheita käsiteltiin ja edelleen kehitettiin. Haastattelujen ja työpajan lopputuloksia käytetään hyväksi yrityksen sisäisessä tapaustutkimuksessa. Tapaustutkimus omaksuu yhden tuotepalvelujärjestelmien kehitykseen esitetyn metodologian ja hyödyntää sen esittämiä työkaluja. Alustava arviointi lopputuloksesta suoritettiin asiantuntijakäyttäjän avulla. Lopputyön keskeisin tulos valottaa olennaisimpia tekijöitä, jotka vaikuttavat B2B toimittajan tuotepalvelujärjestelmien kehitykseen. Toiseksi lopputyö esittää, kuinka B2B toimittajan tuoteprosesseja pystytään arvioimaan systemaattisin keinoin tuotepalvelujärjestelmiin liittyen ja lopulta lopputyö antaa esimerkin, kuinka valittu tuotepalvelujärjestelmien kehitykseen esitetty metodologia voidaan ottaa käyttöön.
Description
Supervisor
Roto, Virpi
Thesis advisor
Roto, Virpi
Tarkiainen, Johannes
Keywords
product-service systems, PSS, business-to-business, qualitative research, coding
Other note
Citation