Kivi Brändiksi- opas suomalaisen luonnonkiven tuotteistamiseen ja tunnettuuden lisäämiseen muotoilun keinoin
Loading...
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
School of Arts, Design and Architecture |
Bachelor's thesis
Unless otherwise stated, all rights belong to the author. You may download, display and print this publication for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Author
Date
2016
Department
Major/Subject
Mcode
Degree programme
Muotoilu
Language
fi
Pages
87 + 16
Series
Abstract
Osana RARE -hanketta tehdyn opinnäytetyöni ”Kivi brändiksi- Opas suomalaisen luonnonkiven tuotteistamiseen ja tunnettuuden lisäämiseen muotoilun keinoin” tavoitteena on avata luovan alan tuomia mahdollisuuksia kiviteollisuudelle sekä kan-nustaa ja madaltaa yrityksien kynnystä ajattelemaan liiketoimintaansa syvällisemmin ja asiakaslähtöisemmin. Työni tarkoituksena on samalla toimia inspiraation lähteenä koko kiviteollisuudelle tutustuttamalla kaksi melko tuntematonta alaa toisilleen ja todistaa yhteistyömahdollisuuksien tuoman potentiaalin. Luonnonkiviteollisuus on pysynyt muuttumattomana pitkään, eikä muotoilun, brändäyksen ja markkinoinnin tuomaa arvoa tunneta tarpeeksi laajasti. Työssäni käyn läpi brändäyksen, asiakastarpeen tunnistamisen ja tarinankerronnan perusteet siten, että luonnonkiviyritysten olisi mahdollisuus implementoida oppaan sisältöä omissa liiketoiminnoissaan. Oppaan lopussa olen vienyt neuvot käytännön tasolle tekemällä Case Studyn Liuskemestarit Oy:lle, joka on yksi RARE –hankkeen yhteistyöyrityksistä. Olen tehnyt konseptitasolla visuaalisen brändi-identiteetin Liuskemestarit Oy:n kansainvälistämiselle sekä avannut Paljakan Pronssi -kivilajin tuotteistamisen eri vaiheet lyhyesti. Tällä tavoin toivon madaltavani hankkeen kiviyrityksien kynnystä viedä liiketoimintaansa luovempaan ja innovatiivisempaan suuntaan. Jotta opas pysyisi helppolukuisena riippumatta lukijakunnastaan, olen alussa lyhyesti esittänyt kiviteollisuuden ja muotoilun pääpiirteitä. Olen ottanut huomioon, ettei oppaan eri lukijakunnat välttämättä tunne toistensa ammattitermistöä lisäämällä sanaston oppaan loppuun. Tällä tavoin olen yrittänyt pitää oppaan mieluisena ja helppolukuisena kaikille tekemättä siitä liian raskaslukuista. Opinnäytetyöni on viety siihen pisteeseen, että kiviyritykset voivat viedä oppimansa käytännön tasolle ja soveltaa tietoa omissa liiketoiminnoissaan. Case Study:ssa esitetyt ehdotukset ovat sillä tasolla, että Liuskemestarit Oy voi halutessaan kehittää, tuotteistaa ja lopulta ottaa käyttöönsä tekemäni brändi-identiteetin ja sivukiven tuotteistuksen.Description
Supervisor
Simo Puintila, Simo PuintilaThesis advisor
Puintila, SimoHolmberg, Kaarle
Keywords
luonnonkiviteollisuus, brändäys, muotoilu, markkinointi, sivukivi, kansainvälistäminen