Backlash compensation in electric vehicle powertrain

Loading...
Thumbnail Image
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Sähkötekniikan korkeakoulu | Master's thesis
Date
2016-05-09
Department
Major/Subject
Teollisuusautomaation signaalinkäsittely ja säätötekniikka
Mcode
ETA3007
Degree programme
AUT - Automaatio- ja systeemitekniikka (TS2005)
Language
en
Pages
109 + 12
Series
Abstract
Model-based backlash estimation and active compensation in electric vehicle powertrain were studied. The powertrain was modelled as a two-mass system with a flexible shaft. Physical model of the backlash was combined with the two-mass model. Two discrete-time switched mode backlash estimators from literature were constructed in order to determine the size and position of the backlash in a powertrain. Additionally, a modified discrete-time backlash estimator was designed for practical use. The modification avoids datatype overflowing. Grey-box modelling techniques were applied in order to fit the constructed powertrain model to a real powertrain of Fiat Doblo -electric vehicle. The backlash gap size estimation was carried out successfully. The backlash position angle estimation turned out to be highly dependent on the powertrain model accuracy. Furthermore, two active backlash compensation methods were designed, tested and analyzed off-line. The first compensation method was based on a custom control law. This turned out to be a pure PD-controller. The second method was based on a linear quadratic regulator (LQR). Finally it was proven, that the LQR solution leads to exactly the same motion control law as the constructed custom control law. The controlled system leads to significantly softer landing compared to uncontrolled backlash traverse. However, a trade-off between soft landing and the response time of the system must be done.

Tässä diplomityössä tutkittiin välyksen estimointia ja aktiivista kompensointia sähköajoneuvon voimalinjassa. Ajoneuvon voimalinja mallinnettiin joustavana kaksimassamallina. Voimalinjamalliin yhdistettiin välyksen dynamiikkaa kuvaava fysikaalinen välysmalli. Toteutetun kaksimassamallin parametrit identifioitiin Fiat Doblo -sähköajoneuvosta. Työssä suunniteltiin ja toteutettiin kaksi välysestimaattoria perustuen Kalman-suotimen teoriaan. Ensimmäinen estimaattori päättelee välyksen suuruuden voimalinjassa. Toinen estimaattori seuraa välyskulmaa, kun välysalue ylitetään. Näiden lisäksi suunniteltiin kolmas estimaattori käytännön toteutusta silmällä pitäen. Tällä estimaattorilla vältytään tietotyyppien ylivuodoilta. Välyksen koko estimoitiin Fiat Doblo -ajoneuvosta onnistuneesti. Välyskulman estimointi osoittautui suurilta osin riippuvaiseksi voimalinjan mallin tarkkuudesta. Välyksen kompensointiin kehitettiin kaksi aktiivista säädintä. Ensimmäinen säädin perustui kustomoituun säätölakiin, joka lopulta osoittautui PD-säätimeksi. Toinen säädin perustui optimaaliseen tilatakaisinkytkentään. Lopulta osoitettiin, että molemmat tekniikat johtivat samaan säätölakiin. Täten PD-säädintä voidaan pitää optimaalisena välyssäätimenä. Kompensoitu systeemi johti merkittävästi hallitumpaan ja pehmeämpään välyksen ylitykseen. Hallittu välyksen ylitys johtaa kumminkin kasvaneeseen systeemin vasteaikaan.
Description
Supervisor
Zenger, Kai
Thesis advisor
Sinervo, Anssi
Kajander, Vesa
Keywords
backlash, kalman filter, two-mass model, parameter identification, powertrain, electric vehicle
Other note
Citation