The business intelligence transformation – A case study research

Loading...
Thumbnail Image
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Insinööritieteiden korkeakoulu | Master's thesis
Date
2016-03-21
Department
Major/Subject
Teollisuustalous
Mcode
TU-22
Degree programme
Konetekniikan koulutusohjelma
Language
en
Pages
64
Series
Abstract
The business intelligence (BI) field is changing rapidly. Companies need to be able to refine information from data faster than ever before to stay competitive. This is not an easy task in a world where volume and variety of data is increasing constantly. Social media and devices produce data on a continual basis. The BI market has responded to this challenge by providing self-service platforms that require less technical proficiency. These new tools enable business users to create and refine information more conveniently in cooperation with company IT. As new technologies empower business users and relieve the workload of BI developers, new challenges arise. Managing information flows and data models in an environment with increased number of citizen developers, number of source systems and volume of data requires a clear understanding of related challenges. This work examines a BI culture change in a Finnish energy distribution company divested from a larger energy company in 2014. Effects of moving from IT administered BI development closer to business driven development are examined through a case study research. The case study research identified the cross organizational knowledge, overlapping roles and low technical proficiency requirements of the BI platform as the key components of the improved ability to create BI solutions for business needs. The findings are in line with critical success factors proposed by BI related publications.

Liiketoiminnan analytiikassa (Business intelligence) eletään murrosvaihetta. Yritysten tulee kyetä jalostamaan tietoa nopeammin kuin koskaan aikaisemmin säilyttääkseen kilpailukykynsä. Sosiaalinen media sekä sensorit ja laitteet generoivat dataa valtavalla nopeudella sekä vaihtelevissa formaateissa. BI-markkinat ovat reagoineet muutokseen tarjoamalla erilaisia käyttäjäläheisiä tuotteita, jotka vaativat aikaisempaa vähemmän teknistä perehtyneisyyttä. Tuotteet mahdollistavat analytiikan tuottamisen lähempänä varsinaista liiketoimintaa yhteistyössä IT:n kanssa. Kehityksen muuttuminen käyttäjälähtöisemmäksi tuo kuitenkin mukanaan uusia haasteita. Informaatiovirtojen ja datamallien hallinnointi ympäristössä, jossa on aikaisempaa enemmän käyttäjiä, lähdejärjestelmiä sekä dataa vaatii tarkan ymmärryksen aiheeseen liittyvistä haasteista. Tässä työssä tutkitaan BI-kulttuurin muutosta suomalaisessa sähkönsiirtoon erikoistuneessa yrityksessä, joka myytiin omaksi yrityksekseen 2014. Kehityksen muuttumista IT-lähtöisestä enemmän liiketoimintalähtöisemmäksi tutkitaan tapaustutkimuksen avulla. Tapaustutkimus tunnisti organisaatiorajat ylittävän tiedon, yhteiset vastuut kehitystyössä sekä BI-alustan helppokäyttöisyyden tärkeimmiksi tekijöiksi, jotka paransivat yrityksen kykyä toteuttaa liiketoiminnan analytiikkaa. Löydökset olivat linjassa aikaisemman aihepiiriin liittyvän kirjallisuuden kanssa.
Description
Supervisor
Tanskanen, Kari
Thesis advisor
Seppälä, Timo
Keywords
business intelligence, big data, self-service, case study research
Other note
Citation