Identifying Indirect Purchasing Development Potential in a Manufacturing Company

Loading...
Thumbnail Image
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Perustieteiden korkeakoulu | Master's thesis
Date
2015-11-04
Department
Major/Subject
Teollisuustalous
Mcode
TU3001
Degree programme
Tuotantotalouden koulutusohjelma
Language
en
Pages
97 + 4
Series
Abstract
The purpose of this study is to find out how indirect purchasing can be developed in a manufacturing company. The study takes place in an international consumer product manufacturer and therefore the research method is a single case study. Three different sources of information are used to answer the research question, including a spend analysis, semi-structured interviews and self-administrative questionnaire. A thorough literature review creates a foundation for the empirical study. This study shows that the case company can achieve several advantages by managing indirect purchasing as a whole. First of all, the availability and visibility of the indirect purchasing data should be developed. In addition, the company should create a common policy and strategy for indirect purchases. Secondly, the case company should focus on improving the purchasing process and its activities. The most potential development opportunities within the purchasing process are using an adequate purchase order, following-up and evaluating suppliers systematically and actively, and negotiating and contracting professionally. A natural way for developing indirect purchasing is to involve the Sourcing department in managing and conducting indirect purchases. Based on this study the case company can achieve at least from 3,4 % to 5,7 % cost-savings of the total indirect spend. Developing indirect purchasing should be started from personnel and operating services categories. In addition to cost-savings involving the Sourcing department can lead to better visibility, more standardized and efficient purchasing process, reduced risks, better contract terms and resources being released to primary tasks.

Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, miten epäsuoria hankintoja voidaan kehittää valmistavassa yrityksessä. Tutkimus toteutetaan kansainvälisessä kuluttajatuotteita valmistavassa yrityksessä, jonka vuoksi tutkimusmetodi on yksittäinen tapaustutkimus. Tutkimuskysymykseen vastataan hyödyntämällä kolmea tietolähdettä: spendianalyysi, teemahaastattelut ja itsenäisesti täytettävä kysely. Perusteellinen kirjallisuuskatsaus muodostaa perustan empiirilliselle tutkimukselle. Tämä tutkimus osoittaa, että kohdeyritys voi saavuttaa useita hyötyjä johtamalla epäsuoria hankintoja kokonaisuutena. Ensimmäiseksi epäsuorien hankintojen informaation saatavuutta ja näkyvyyttä tulee kehittää. Lisäksi yrityksen kannattaa muodostaa yhteinen toimintatapa ja strategia epäsuorille hankinnoille. Toiseksi kohdeyrityksen tulee keskittyä hankintaprosessin ja sen toimintojen parantamiseen. Potentiaalisimmat kehitysmahdollisuudet hankintaprosessissa ovat riittävän ostotilauksen tekeminen, toimittajien seuranta ja arviointi sekä neuvotteleminen ja sopimusten teko. Luonnollinen tapa epäsuorien hankintojen kehittämiselle on Sourcing osaston tuominen osaksi epäsuorien hankintojen johtamista ja tekemistä. Tämän tutkimuksen perusteella kohdeyritys voi saavuttaa vähintään 3,4 – 5,7 prosentin kustannussäästöt epäsuorien hankintojen kokonaiskuluista. Epäsuorien hankintojen kehittäminen tulee aloittaa henkilöstö- ja käyttöpalvelu (engl. personnel and operating services) kategorioista. Kustannussäästöjen lisäksi Sourcing osaston mukaan ottaminen voi johtaa parempaan näkyvyyteen, standardisoidumpaan ja tehokkaampaan hankinta prosessiin, pienempiin riskeihin, parempiin sopimusehtoihin ja resurssien vapautumiseen ensisijaisia työtehtäviä varten.
Description
Supervisor
Tanskanen, Kari
Thesis advisor
Repo, Eija
Keywords
indirect purchasing, spend analysis, development opportunities, cost savings
Other note
Citation