Onnellinen Veromies - kehityssuunnitelma Vantaan Veromiehen kaupunginosaan

Loading...
Thumbnail Image
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
School of Arts, Design and Architecture | Master's thesis
Location:
P1 Ark A
Date
2015
Department
Major/Subject
Yhdyskunta- ja kaupunkisuunnittelu
Mcode
A-36
Degree programme
Arkkitehtuuri
Language
fi
Pages
109 + 29
Series
Abstract
Diplomityö on käytännönläheinen ja konkreettinen, tehtävänannon ollessa Vantaan kaupungin sanelema. Työn tavoitteena on esitellä toteuttamiskelpoinen kehityssuunnitelma Vantaan Veromiehen kaupunginosan kaakkoiskulmaan. Diplomityön nimi on ”Onnellinen Veromies”, mikä kuvastaa työn lähtökohtaa: onnellinen ihminen. Perustana on käytetty tanskalaisen Jan Gehlin ideoita hyvästä kaupunkiympäristöstä sekä ihmisen mittakaavasta kaupunkisuunnittelun välineenä. Myös kanadalaisen Charles Montgomeryn ajatuksia onnellisesta kaupungista on hyödynnetty suunnittelussa. Suunnittelualue on monipuolinen ja haastava. Maantieteellisesti suunnittelualue sijoittuu Kehä III:n pohjois- sekä Tuusulanväylän länsipuolelle. Pohjoisessa alueen rajana toimii Tikkurilantie, ja lännessä Rälssitie. Helsinki-Vantaan lentokenttä sijaitsee noin kolmen kilometrin päässä suunnittelualueesta. Moottoriliikenneväylistä aiheutuu melua sekä hiukkashaittaa. Lentokentästä aiheutuu jonkin verran lentomelua. Lähistöllä on myös kemikaaleja käsitteleviä laitoksia, jotka ovat Euroopan Unionin SEVESOmääräyksen piirissä. Veromiehen alueen koodi on 52 Vantaan sisäisissä tiedostoissa, mikä myös viittaa diplomityöalueeseen. Diplomityöalue sijaitsee reunamuodostumaselänteen eteläpuolella, jonka pohjavesistä alkavat aluetta halkovat purot. Maaperä on savitasankoa, mikä hidastaa sadevesien imeytymistä. Tulvia esiintyy Manttaalintiellä ja Äyritiellä laajojen asvalttipintojen ja hallirakennusten takia. Alueella ei asu ihmisiä. Siellä on Vantaan kolmanneksi suurin työpaikkakeskittymä, ja työpaikat keskittyvät logistiikkaan ja pienimuotoiseen toimistotoimintaan. Paikallinen liiketoiminta painottuu pienkodinkoneisiin sekä lounasravintoloihin. Suunnitelma esittää noin neljäntuhannen ihmisen asuttamista Veromiehen kaakkoiskulmaan, sekä työpaikkarakentamista ja viheralueiden perustamista. Alueelle tarvitaan peruskoulu ja päiväkotitoimintaa kun asukasmäärä kasvaa. Suunnitelma esittää myös elämyskeskuksen rakentamista Kehä III:n ja Tuusulanväylän muodostamalle solmukohdalle.

Diplomarbetet är praktiskt och grundat i konkretiska problem, då arbetet utfördes för Vanda stad. Syftet med arbetet är att presentera en realistisk utvecklingsplan till det sydöstra hörnet av stadsdelen Skattmans i Vanda. Arbetets titel är ”Lyckliga Skattmans”, vilket illustrerar grundtanken i arbetsprocessen: en lycklig människa. Den danska arkitekten Jan Gehls tankar om en bra stadsmiljö samt mänskliga mått inom stadsplanering har använts som bas. Även kanadensaren Charles Montgomerys idéer om en lycklig stad har utnyttjats i planeringen. Planeringsområdet är mångsidigt och utmanande. Geografiskt befinner sig området norr om Ring III och väster om Tusbyleden. Områdets norra gräns utgörs av Dickursbyvägen och den västra kanten formas av Frälsevägen. Helsingfors-Vanda flygfält befinner sig cirka tre kilometer från planeringsområdet. Motorlederna ger upphov till såväl buller- som partikelstörningar. Flygfältet ger upphov till en del flygbuller. I närheten finns även anläggningar som behandlar kemikalier och därmed lyder under Europeiska Unionens så kallade SEVESOdirektiv. Koden för Skattmans är 52 i Vanda stad, vilket även hänvisar till diplomarbetsområdet. Området befinner sig söder om en randbildning som ger upphov till de vattendrag som befinner sig inom planeringsområdet. Jordmånen är lera, vilket försvårar absorptionen av regnvatten. Det förekommer översvämningar på Mantalsvägen och Örevägen, främst på grund av stora asfaltytor samt hallbyggnader. Det finns ingen bosättning på området. Området har den tredje största koncentrationen av arbetsplatser inom Vanda, och arbetstillfällena koncentrerar sig till logistik och småskaligt kontorsjobb. Den lokala affärsverksamheten kretsar främst kring lunchrestauranger. Enligt planen skall ungefär 4000 människor bosätta sig i det sydöstra hörnet i Skattmans, samt arbetsplatser byggas och grönområden anläggas. I och med ett ökat invånarantal kommer det att uppkomma behov för en skola samt daghemsverksamhet. Planen förespråkar även ett upplevelsecenter i plankorsningen mellan Ring III och Tusbyleden.

The thesis is practical and down to earth, as the task was given by the city of Vantaa. The aim of the work is to give a viable development plan for the southeast corner of the area Veromies, situated in Vantaa. The name of the work is “Happy Tax Man”, which symbolizes the spirit of the thesis: a happy human being. The ideas of Danish architect Jan Gehl regarding good city planning and the use of human scale planning as a tool in the urban planning process have formed the backbone of this work. Charles Montgomery’s thoughts regarding happiness in cities have been utilized in the planning process. The planning area is versatile and challenging. Geographically, it is located north of the arterial roads Kehä III (National road 50) and west of Tuusulanväylä. The border to the north is formed by a smaller road called Tikkurilantie and in the west by a similar-sized road called Rälssitie. The airport of Helsinki is situated approximately three kilometers north of the planning area. The arterial roads are a source of both pollution and noise. The airport causes some noise related to air transit. There are some establishments nearby that are subjected to the SEVESO Directive by the European Union regarding chemical plants. The internal number in the city of Vantaa for the area of Veromies is 52, which also refers to the planning area. The planning area is situated south of a marginal deposit ridge, where the streams crossing the planning area have their starting point. The soil is mainly clay, which delays the absorption of rain water. Flooding is not uncommon on the roads of Manttaalintie and Äyritie, due to the large asphalt fields and hall buildings. No people live in the planning area. The third largest concentration of workplaces is located in Veromies, and these employment possibilities are mainly related to logistics and small-scale office work. The local businesses are centered around lunch restaurants. The plan proposes the settlement of approximately four thousand people in the southeast corner of Veromies, as well as the construction of both workplaces and greenery. As the population grows, there will be a need for a primary school and day care facilities. The plan also proposes the construction of an experience centre at the junction of the arterial roads Kehä III and Tuusulanväylä.
Description
Supervisor
Harris, Trevor
Thesis advisor
Häsänen, Merja
Keywords
kävelevä kaupunki, kaupunkisuunnittelu, kaavatalous, Jan Gehl, Vantaa, lentokenttäkaupunki
Other note
Citation