Vierauden kutsu – Säveltämisen ja äänisuunnittelun kohtaaminen eksoottisen äänen estetiikassa

Loading...
Thumbnail Image
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
School of Arts, Design and Architecture | Master's thesis
Location:
Date
2015
Major/Subject
Mcode
Degree programme
Language
fi
Pages
40
Series
Abstract
Tarkastelen lopputyössäni äänisuunnittelun ja säveltämisen risteyksiä kahden teoskokonaisuuden kautta, joissa olen toiminut taiteellisesti vastaavana. Pohdin tuotantojen ratkaisuja itse luomani käsitteen eksoottisen äänen estetiikan valossa, jonka avulla yhdistelen musiikillisessa mielessä vieraita ja kutsuvia elementtejä. Tein 2015 Tuffi Filmsin tuottamaan Momentum-dokumenttielokuvaan sekä äänisuunnittelun että musiikin, mikä antoi mahdollisuuden käydä näiden kahden ilmaisukeinon välistä vuoropuhelua. Käyn läpi elokuvan ääniraidan työvaiheet ja esittelen eksoottisen äänen työkaluja, joihin kuuluvat muun muassa: mikrotonaliteetti, polyrytmiikka ja toisteisuus. Miten työstää äänen keinoin vierauden tuntemuksia, joita yleisön on kuitenkin helppo lähestyä? Mitkä ovat motiivit tällaisen estetiikan takana? Useita eri taiteen keinoja ja medioita yhdistämällä on mahdollista luoda immersiivinen teoskokemus, jonka sisään voi astua. Monikanavainen kuva ja ääni, esitystilan korostaminen ja intermediaaliset työkalut antavat yleisölle moniaistisen kokemuksen. Päivi Takalan tuntoisuuden käsite mieltää aistien virran kokonaisena, osiin jakautumattomana ja korostaa ruumiin merkitystä taiteen kokemisessa. Kuvailen menetelmiä, joiden avulla koetimme kurottaa kohti immersiivistä kokemusta yhdistellen eri medioita, ja pohdin syitä ratkaisujen takana. Toimin Vibes-taidekollektiivin kolmessa teoksessa äänisuunnittelijana ja esiintyjänä vuosina 2014–2015. Vibesin työtapoja tarkastellaan muun muassa tuntoisuuden valossa. Miksi taiteessa on tärkeää tarttua hetkeen ja noudattaa vaistoa? Miksi narratiivista kiinni pitäminen voi jarruttaa hyvän teoksen syntymistä? Musiikin ja äänisuunnittelun kohtaaminen toisteisuudessa on Vibesin maailmassa olennainen. Käyn läpi menetelmiä, joita on käytetty sen saavuttamiseksi sekä lineaarisen teoksen ja narratiivin ongelmia näissä tapauksissa. Vibes hyödyntää elokuvallista ilmaisua, intermediaalista installaatiotaidetta ja esitystaidetta. Tuotannollisista eroista huolimatta etsin sisällöllisiä yhteneväisyyksiä kolmen Vibes-kollektiivin teoksen ja Momentum-dokumenttielokuvan äänisuunnittelun ja musiikkituotannon parista. Saamme taiteelta paljon, esteettisen kokemuksen, älyllisen havahtumisen, ikkunan ihmiseen. Saamme sen, mitä ei voi sanoin kuvailla. Mitä voimme antaa takaisin?

In my thesis I examine the encounters of sound design and musical composition through two bodies of work which I've participated in. I take a look at the decisions in the context of the aesthetics of exotic sound, a concept I have conjured up. In this field I focus on sounds that are both foreign and attractive. In 2015 I finished the music and sound design for the documentary film Momentum directed by Anna Antsalo and produced by Tuffi Films. This gave me an opportunity to open dialogue between these two ways of expressing sound. I introduce the process of creating a soundtrack for the film and demonstrate the tools of exotic sound, including microtonality, polyrhythms and repetition. How can we achieve a sense of foreignness that the audience finds accessible? What are the motives behind these kinds of aesthetics? It's possible to create an immersive world where you can step in, while combining several forms of art and different medias in a piece. Sound and image with multiple channels, emphasis on the space at hand and intermedial instruments offer a synaesthetic experience. Päivi Takala's concept of felt sense recognizes the flow of senses as a whole and emphasizes on the importance of the human body in experiencing art. I describe the methods used in trying to reach out for an immersive experience, where it's possible for the audience to step inside. I acted as a sound designer and a performer in three pieces with the art collective Vibes through the years 2014–2015. The ways in which Vibes operates are met in the context of felt sense. Why is it important to seize the moment and follow your instinct in art? Can holding on to a narrative act as an obstruction to the development of the piece? The crossroads of music and sound design through repetition is relevant in the Vibes context. I go through the process of reaching this object and the problems of linearity and narrative in these pieces. Vibes takes advantage of the tools of cinema, intermedial installation and performance art. Besides the differences in production, I look for similarities in sound design and music between these three works and Momentum. Art gives us a lot, an aesthetic experience, an intellectual awareness, a window to being human. When we receive something we can't hold with words, what can we give in return?
Description
Supervisor
Koskinen, Pietari
Thesis advisor
Rinne, Kirsi
Keywords
eksoottinen ääni, immersiivinen, toisteisuus, tuntoisuus, yläsävelsarja, äänisuunnittelu
Other note
Citation