Kustannusanalyysimalli faktapohjaisen hankinnan tukena

No Thumbnail Available
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Perustieteiden korkeakoulu | Master's thesis
Ask about the availability of the thesis by sending email to the Aalto University Learning Centre oppimiskeskus@aalto.fi
Date
2015-08-26
Department
Major/Subject
Teollisuustalous
Mcode
TU3001
Degree programme
Tuotantotalouden koulutusohjelma
Language
fi
Pages
85
Series
Abstract
Teollisuudessa yrityksen ulkopuolelta hankittavien materiaalien ja palveluiden kustannukset muodostavat merkittävän osan yritysten kustannuksista. Yritysten kannalta on tärkeää ymmärtää näiden kustannusten rakenne sekä erilaisten kustannustekijöiden muutosten vaikutus ostettavien tuotteiden ja palveluiden ostohintaan. Tämä diplomityö käsittelee tuotteiden kustannusrakenteen analysointia päivittäistavarakaupassa. Työn tavoitteena on luoda tutkimuksessa mukana olevalle case-yritykselle kustannusanalyysimalli, jonka avulla case-yrityksen hankintaa voidaan kehittää faktapohjaisemmaksi. Työ toteutetaan konstruktiivisena tutkimuksena, jossa tavoitteena on kehittää tunnistettuun ongelmaan soveltuva ratkaisu ja testata ratkaisun toimivuutta. Työssä tarkastellaan kirjallisuutta hankinnasta, toimitusketjusta sekä kustannuslaskennasta. Työn empiirisessä osuudessa käydään läpi case-yrityksessä olemassa olevaa analyysimallia, tulevaan malliin valittavia kustannustekijöitä, saatavilla olevaa dataa sekä haastatellaan hankinnan parissa työskenteleviä tuoteryhmäjohtajia ja asiantuntijoita. Näiden tuloksena työssä rakennetaan kustannusanalyysimalli, jonka toimivuutta testataan kuudella eri esimerkkituotteella. Mallissa huomioidaan tuotetasolla raaka-ainekustannukset ja materiaalikustannukset. Tämän lisäksi mallissa huomioidaan toimialatasolla palkkakustannukset, investointikustannukset ja muut kustannukset. Mallin tuottamaa kustannusrakennetta ja sen kehitystä verrataan case-yrityksen ostamien tuotteiden toteutuneisiin ostohintoihin sekä Aldi- ja Carrefour-kauppaketjujen oletettuihin ostohintoihin. Tämän perusteella voidaan todeta, että kustannusanalyysimallin avulla voidaan tulkita toimittajien käyttäytymistä sekä reagoida kustannustekijöiden hinnanmuutoksiin entistä aktiivisemmin. Kustannusanalyysimalli kehittää ostajien ammattitaitoa sekä mahdollistaa uusia näkökulmia ja neuvotteluvoiman kasvamisen toimittajaneuvotteluissa. Kustannusanalyysimalli on otettu käyttöön case-yrityksessä ja sitä tullaan kehittämään jatkossa. Mallin avulla case-yrityksen hankinta pystyy reagoimaan aktiivisesti tuotteiden kustannuksissa tapahtuviin muutoksiin sekä vaatimaan kustannusperusteista ostohintatasoa toimittajilta. Malli mahdollistaa myös toimittajien käyttäytymisen seurannan erilaisissa kustannusten muutostilanteissa. Malli vaatii jatkossa jokaisessa tuoteryhmässä testausta, jotta se voidaan jalkauttaa mahdollisimman useaan tuoteryhmään. Tämän lisäksi mallia on mahdollista kehittää tulevaisuudessa tarkemmaksi esimerkiksi huomioimalla erikseen logistiikka- tai energiakustannuksia. Riskinä mallin käyttämisessä on tiedon määrän kasvu. Tämä vaatii case-yritykseltä resursseja ylläpitää mallia. Toisaalta kustannustieto voi saada liian suuren fokuksen hankinnassa, jolloin esimerkiksi tuotteiden laatu kärsii.

The cost of purchased materials and services constitute a significant share of costs of an industrial organization. Cost breakdown and an ability to understand changes in cost-factors are important skills for a procuring organization. This Master's Thesis covers product cost analysis for grocery business. The goal of the thesis is to create a cost analysis-model to develop case-organization's procurement more fact-based. This thesis follows the constructive research approach, where the goal is to develop a solution to a known problem and test the solution's applicability. In this thesis, we examine literature from procurement, supply-chain and cost-accounting. In the empirical phase, we introduce case-organization's current cost analysis-model, different cost-factors, available data, and interview the employees of the organization. As a result, a cost analysis-model is build. The model is tested with six example products. The model consists of raw-material costs in a product level, and salary-, investment- and other costs in an industry level. The cost analysis is compared to case-organization's realized purchasing prices, and Aldi- and Carrefour-chains' hypothetical purchasing prices. We can argue that with the cost analysis-model, the case-organization can interpret suppliers' behavior and react more actively to changes in the cost-factors. The model can enhance purchasers' professionalism and negotiation power in supplier-negotiations. The cost analysis-model is now in use in the case-organization and it will be developed further in the future. The case-organization's procurement can react more actively to changes in the cost-factors and require cost-based purchasing prices from suppliers. It is also possible to follow suppliers' behavior in different market situations with the model. More testing is needed to implement the model to as many product-categories as possible. In addition, the other costs can be modelled more precisely in the future, for example logistics costs in a product level. There are also risks regarding the growth of information. The use and maintaining of the model requires case-organization's resources. On the other hand, cost information can obtain too enormous focus and it can lead to a decline of product quality.
Description
Supervisor
Tanskanen, Kari
Thesis advisor
Paapio, Anne-Mari
Oksanen, Sari
Keywords
kustannukset, kustannusrakenne, kustannusanalyysi, malli, mallintaminen, hankinta
Other note
Citation