Electric vehicle systems - national and user-level perspectives in Northern Europe

No Thumbnail Available
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Perustieteiden korkeakoulu | Master's thesis
Date
2014
Department
Major/Subject
Teollisuustalous
Mcode
TU-22
Degree programme
Language
en
Pages
111 + [5] s.
Series
Abstract
Electric vehicles (EVs) are being adopted by countries worldwide with different policies and at different uptake rates. The differences have been explained by more suitable prerequisites among other reasons, but the impacts of different stakeholders and underlying factors have not been elaborated. Furthermore, while the expectations of EV users have been studied extensively, the factors affecting value creation in actual use settings have received little research attention. To address the research gaps related to stakeholder influences and value creation, this thesis presents a two-part qualitative research. The first, national-level study centers on the factors affecting the development of EV systems - the interactive systems of electric vehicles, charging infrastructure and associated services - in stakeholder networks. The second, user-level study focuses on how value is formed for a user in an EV system. The overall objective is to increase the understanding of the contemporary development and use of electric vehicle systems in various local settings. Both studies are framed as explorative multiple case studies. The data for the national study consist of 27 interviews from key stakeholders identified in research on EVs. The EV systems and the stakeholder networks of three case countries, Finland, Estonia and Norway, are analyzed by first depicting national development paths and then by using a conceptual framework. The data for the user level study involve two interviews and a one-week driving diary from four EV users in Finland, Norway and Estonia. All user cases are first analyzed separately to cover the user profile, history with the EV and usage observations. A cross-case analysis is then performed to identify and compare the components of value for EV users. The national study shows that contextual factors such as the political environment, public acceptance, environmental legislation and standardization affect EV system development. Even though key stakeholders such as the government, the EU and car manufacturers exhibit great power, the ambitiousness and activeness of individuals appears to have a significant role as well. The impact of governmental planning seems to be minor compared to lobbying and the deployment of charging infrastructure. The study contributes to existing knowledge by presenting a three-part conceptual framework for the key drivers of EV system development in stakeholder networks. The user-level study identifies the main components of value in the utilization of an EV in three phases: acquisition, driving and charging. In the acquisition phase, the benefits of incentives, sustainability and car features are weighed against the sacrifices of price, design and obsolescence. Driving an EV involves the benefit of driving comfort compared with the sacrifice of having to plan more. When charging an EV, users gain the benefits of ease and exclusivity while sacrificing freedom and set-up efforts. The contributions of the user-level study include exemplifying value in EV use, and a novel methodology. The research has practical implications for many organizations related with EVs. Specifically, EV and charging infra manufacturers can use the findings of the research to improve their value offering. National authorities can utilize the national perspective as empirical background for informed EV policy.

Sähköautoja edistetään monissa maissa ympäri maailmaa eri keinoin ja eri tahtiin. Eroja on selitetty esimerkiksi paremmilla kansallisilla edellytyksillä, mutta eri sidosryhmien vaikutusta ei ole käsitelty. Käyttäjien odotuksia on tutkittu kattavasti, mutta arvon muodostumista varsinaisessa käytössä on huomioitu niukasti. Tämä diplomityö käsittelee näitä kahta ongelmaa kaksiosaisen laadullisen tutkimuksen avulla. Ensimmäisessä, kansallisen tason selvityksessä keskitytään tekijöihin, jotka vaikuttavat sähköautojärjestelmien kehittymiseen sidosryhmäverkostoissa. Sähköautojärjestelmällä tarkoitetaan sähköautojen, latausinfrastruktuurin ja palvelujen muodostamaa kokonaisuutta. Toisessa, käyttäjätason selvityksessä tutkitaan, miten arvo muodostuu käyttäjälle sähköautojärjestelmässä. Tutkimuksen tavoitteena on lisätä ymmärrystä sähköautojärjestelmien kehittymisestä ja käytöstä erilaisissa paikallisissa ympäristöissä. Molemmat selvitykset ovat luonteeltaan tutkivia tapaustutkimuksia. Kansallisen tason selvityksen aineisto koostuu 27 sidosryhmän edustajan haastattelusta. Sidosryhmät on tunnistettu kirjallisuuden perusteella. Selvityksen kolmen maan Suomen, Viron ja Norjan sähköautojärjestelmiä ja sidosryhmä -verkostoja vertaillaan ensin muodostamalla kansalliset kehityspolut ja sitten viitekehyksen avulla. Käyttäjätason selvityksessä tutkitaan neljää sähköauton käyttäjää, joita on haastateltu kahdesti ja jotka ovat pitäneet ajopäiväkirjaa viikon ajan. Käyttäjätapauksia eritellään ensin erikseen profiilin luomiseksi ja ajohistorian selvittämiseksi, jonka jälkeen tapauksia tutkitaan yhdessä arvon osatekijöiden tunnistamiseksi ja vertailuksi. Kansallinen selvitys osoittaa, että kontekstuaaliset tekijät kuten poliittinen ympäristö, julkinen hyväksyntä, ympäristölainsäädäntö sekä standardit vaikuttavat sähköautojärjestelmän kehitykseen. Vaikka olennaisilla sidosryhmillä kuten hallituksilla, EU:lla ja autovalmistajilla on paljon valtaa, yksittäisten henkilöiden kunnianhimoisuus ja aktiivisuus näyttävät olevan myös tärkeitä. Valtiollisen suunnittelun merkitys näyttää olevan pieni verrattuna lobbaukseen ja latausinfrastruktuurin käyttöönottoon. Kansallinen selvitys lisää nykytietämystä sähköautoista esittämällä kolmiosaisen viitekehyksen sähköautojärjestelmien kehitykseen vaikuttaviin tekijöihin. Käyttäjätason selvityksessä tunnistetaan tärkeitä arvon osatekijöitä sähköauton käytössä. Ostovaiheessa kannustimien, ympäristövaikutusten ja auton ominaisuuksien hyötyjä verrataan hintaan, muotoiluun ja tuotteen vanhentumiseen liittyviin uhrauksiin. Ajettaessa sähköauto on mukava, mutta vaatii enemmän suunnittelua tavalliseen autoon verrattuna. Latauksen hyödyt ovat sen helppous ja eristyneisyys, mutta sen haitat liittyvät rajoittavuuteen ja alkujärjestelyihin. Käyttäjätason selvitys osoittaa, mitkä asiat vaikuttavat arvon muodostumiseen sähköautoa käytettäessä. Tutkimuksella on käytännön merkitystä monille sähköautoihin liittyville organisaatioille. Erityisesti sähköauto- ja latauslaitevalmistajat voivat hyödyntää käyttäjätutkimusta arvolupauksensa kehittämisessä. Lisäksi, kansalliset viranomaiset voivat hyödyntää kansallista tutkimusta empiirisenä taustana sähköautopolitiikalle.
Description
Supervisor
Artto, Karlos
Thesis advisor
Malinen, Pekka
Keywords
sähköauto, sidosryhmäverkosto, arvo, tapaustutkimus, electric vehicle, stakeholder network, value, case study
Other note
Citation