Med handen på pulpeten och vakande blick - En studie i hur två lärare framställs i sina klassrum på fotografier från 1950- och 1960-talen

Loading...
Thumbnail Image
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
School of Arts, Design and Architecture | Bachelor's thesis
Date
2015
Department
Major/Subject
Mcode
Degree programme
Kuvataidekasvatus
Language
sv
Pages
73
Series
Abstract
Syftet med den här studien är att studera hur två folkskollärare framställs och framstår på klassrumsfotografier från 1950- och 1960-talen. Eftersom jag har en personlig koppling till lärarna i fråga har jag som mål att också reflektera över hur den kopplingen påverkar min läsning, och att överlag reflektera över vilka faktorer som påverkar lärarbilden och dess läsning. Studien är en kvalitativ forskning med hermeneutiska och socialkonstruktivistiska drag. Den baserar sig på åtta fotografier, och är till analysmetoden en frågebaserad närläsning som framskrider i steg. Analysen börjar med en allmännare beskrivning av fotografiet och övergår till att betrakta läraren. Efter analysen sker en tolkning där de olika fotografierna jämförs med varandra, och en helhetsuppfattning av lärarens framställning föreslås. Lärarens framställning på klassrumsfotografier visade sig vara inkonsistent mellan bilderna. Lärarens utseende- och klädselmässiga faktorer är förvånansvärt lika mellan bilderna, medan fotografens val av komposition och iscensättning av olika situationer påverkar starkt vilken bild som ges av läraren och varierar mellan bilderna. Läraren själv anpassar sig oftast enligt fotografens vilja, men en obekvämhet i situationen kan också anas på en del bilder. Fotografiernas lärare framställs ändå i enlighet med sin tids uppfattning om vad en god lärare är. Den här avhandlingen kunde fungera som bas för fortsatta studier av fotografier ur eller av skolan. På basen av den kan konstateras att den bild av läraren som framställs men att den ändå reflekterar sin tids rådande lärarideal.
Description
Supervisor
Haapalainen, Riikka
Thesis advisor
Haapalainen, Riikka
Keywords
skolfotografi, läraruppfattning, klassrum, lärarbild, folkskolan, skolhistoria
Other note
Citation