Lapsi kielletyssä kuvassa, kuva kielletystä lapsesta

No Thumbnail Available
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
School of Arts, Design and Architecture | Master's thesis
Ask about the availability of the thesis by sending email to the Aalto University Learning Centre oppimiskeskus@aalto.fi
Location:
Date
2015
Major/Subject
Mcode
Degree programme
Language
fi
Pages
105
Series
Abstract
Tässä taiteen maisterin opinnäytetyössä tarkastellaan kolmea taiteen kontekstissa tuotettua valokuvateosta, ja niiden ympärillä käytyjä keskusteluja. Nämä kolme teosta, jotka on sensuroitu tai yritetty sensuroida, ovat esittäneet lasta puolialastomana tai alastomana. Tutkielman polttopisteessä on kuva lapsesta, ja sen luomat merkitykset ja puhunta, sekä se millaisia ihanteita, oletuksia ja stereotypioita ne rakentavat. Opinnäytteen tavoitteena, on ollut avata näitä lapsen representaatioita ja niistä syntyviä diskursseja, suhteessa kulttuurisesti ja sosiaalisesti hyväksyttyyn diskurssiin lapsesta ja lapsuudesta. Tutkielmassa kysytään: Millä tavalla yleisesti käsitetty länsimainen lapsen ja lapsuuden diskurssi vaikuttaa valitsemieni kuvien representaatioon ja siitä käytyyn keskusteluun? Millaisia representaatioita ja stereotypioita hallitsevat diskurssi- ja merkkijärjestykset rakentavat ja toistavat? Varsinaisten tutkimuskysymysten ohella, aihetta ja tuloksia tarkastellaan kriittisen taidekasvatuksen näkökulmasta. Tutkielman lähestymistapa on laadullinen ja kriittinen diskurssianalyysi. Aineiston analyysissä käytetään diskurssianalyysin keinoja, erottelemaan aineiston kuvien rinnalla tapahtunutta sosiaalista todellisuutta sekä keskustelua. Teoreettisena viitekehyksenä tutkielmassa käytetään Michel Foucault’n käsitystä vallasta ja diskurssista. Tutkielmassa viitataan myös kulttuurintutkija Stuart Hall’n diskursiivisiin strategioihin sekä representaatio teorioihin. Opinnäytteen aineisto koostuu internet-ympäristöstä kerätyistä keskusteluista. Nämä tekstit löytyvät teosten laukaisemia tapahtumia käsittelevien artikkeleiden yhteydestä, sekä keskustelupalstoilta. Tästä tekstimuotoisesta aineistosta on koottu toistuvia puhuntoja, joista tutkielman sisälle on rakennettu kolme eri diskurssia, joista nousee esiin julkisesti käytyjen keskusteluiden ydin. Opinnäytteen aineistosta ja sen tulkinnasta muodostuu kolme selkeästi eroteltavaa diskurssia: NORMI-, VIATTOMUUS- ja PELKO-diskurssit. Nämä diskurssit ovat yhteydessä paljon laajempaan kulttuuriseen ja sosiaaliseen historiaan, jossa oikeutetaan aikuinen kontrolloimaan ja valvomaan lasta. Lapsen ja lapsuuden representaatiot perustuvat vallitseviin normeihin ja sääntöihin. Näitä representaatioita toistetaan, ylläpidetään ja sensuroidaan jatkuvan valvonnan ansiosta, joka perustuu yhteiskunnan sisällä omaksuttuun kieleen.
Description
Supervisor
Suominen, Anniina
Thesis advisor
Suoniemi, Minna
Kiiskinen, Jouni
Keywords
representaatio, diskurssi, stereotypia, normi, lapsi, kriittinen taidekasvatus
Other note
Citation