Mitä koulun seinät puhuvat? Seinämaalausprojekti Veromäen kouluun

Loading...
Thumbnail Image
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
School of Arts, Design and Architecture | Master's thesis
Location:
Date
2015
Major/Subject
Mcode
Degree programme
Language
fi
Pages
126
Series
Abstract
Taideperustaisen tapaustutkimukseni taiteellisessa osiossa toteutin vantaalaiseen Veromäen kouluun pedagogisen seinämaalauksen. Tutkielmani kirjallinen osio on tutkimusmatka kouluun, sen pedagogisiin arvoihin ja seinämaalausprosessiin kokonaisuudessaan. Tutkimuksessani pohdin asioita, jotka vaikuttivat maalaukseen. Maalaukseen vaikuttivat: minä taiteilijana, oppilaat ja koulu. Koulu paikkana vaikutti vahvasti syntyvän teoksen visuaalisuuteen. Koulun vastuu kasvattajana ja opetussuunnitelmassa esitetyt kasvatukselliset arvot näkyvät seinämaalauksessa. Koulussa olevan taiteen tulee sopia koulun kasvatuksellisiin arvoihin, mikä vaikutti seinämaalauksen suunnitteluun. Otin oppilaiden toiveet huomioon teoksen toteutuksessa ja omat taiteelliset intressit ovat myös läsnä teoksessa. Tutkimukseni tehtävä on selvittää koulussa vallitsevia arvoja ja niiden ilmentymistä seinämaalauksessa. Tutkielmassani pyrin selvittämään millaista taidetta kouluissa tulisi olla ja millainen merkitys taiteella on kasvatuksen kannalta? Pohdin syntyneen seinämaalauksen suhdetta koulun arrvoihin kriittisesti. Tutkielmani kautta pyrin selvittämään mitä arvoja itse koen tärkeäksi välittää opetettaville muuttuvassa maailmassa. Mitä maalaus kertoo katsojalleen? Tutkimukseni merkitys taidekasvatuksen kannalta on osallistuminen arvokeskusteluun koulun ja kasvatuksen tehtävästä ja taiteen roolista opetuksessa. Sen tehtävä on tuoda esiin taiteen merkitystä ja tärkeyttä kouluissa todellisuuden rakentajana.
Description
Supervisor
Kallio-Tavin, Mira
Thesis advisor
Kallio-Tavin, Mira
Keywords
taideperustainen tutkimus, seinämaalaus, koulu, yhteisötaide, kriittinen pedagogiikka, oppilaat
Other note
Citation