Joukkoistamisen mahdollisuudet liikkumistutkimuksissa

Loading...
Thumbnail Image
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Insinööritieteiden korkeakoulu | Master's thesis
Date
2014-05-19
Department
Major/Subject
Liikenne- ja tietekniikan sivuaine
Mcode
R3004
Degree programme
Geomatiikan koulutusohjelma
Language
fi
Pages
72 + 19
Series
Abstract
Liikkumistutkimuksilla kerätään tietoa kaupungin tai alueen asukkaiden päivittäisestä liikkumisesta liikenne- ja kaupunkisuunnittelun päätöksenteon tueksi. Kerättävän tiedon avulla laaditaan kaupungin liikennettä kuvaavia liikennemalleja. Liikennemallien avulla taas pystytään ennustamaan suunnitteilla olevien liikennehankkeiden vaikutuksia liikenteen määriin ja ominaisuuksiin kaupungin tie- ja katuverkolla. Perinteisiä liikkumistutkimusten tekemisessä käytettyjä tiedonkeruumenetelmiä ovat postikyselyt, puhelinhaastattelut, internet-kyselyt ja näiden yhdistelmät. Nämä menetelmät vaativat kuitenkin paljon käsin tehtävää työtä ja niiden tekemiseen kuluu paljon aikaa. Tiedonkeruuta automatisoimalla liikkumistutkimuksia voitaisiin tehdä nykyistä useammin, inhimillisiä virheitä välttäen ja pienemmillä kustannuksilla. Tässä työssä esitellään sähköinen matkapäiväkirja, joka on uusi liikkumistutkimusten tiedonkeruumenetelmä. Se hyödyntää nykyaikaisia mobiililaitteita ja niiden paikannustoimintoja, erilaisia sensoreita sekä internet-yhteyttä kerätäkseen liikkumistutkimuksessa tarvittavaa tietoa. Järjestelmään kuuluva mobiilisovellus pystyy tunnistamaan tutkimuksen osallistujien käyttämät reitit ja kulkumuodot automaattisesti. Työn tavoitteena oli arvioida sähköisen matkapäiväkirjan soveltuvuutta liikkumistutkimusten tiedonkeruumenetelmäksi aiheeseen liittyvän kirjallisuuden, järjestelmän kehitystyön aikaisten kokemusten ja toteutetulla järjestelmällä järjestetyn käyttökokeilun tuloksien avulla. Lisäksi ehdotettiin aiheesta tehtävän jatkotutkimuksen aiheita ja suuntaviivoja sähköisen matkapäiväkirjan jatkokehitykselle. Työn tuloksena havaittiin, että sähköinen matkapäiväkirja pystyy tuottamaan yksityiskohtaista matkatietoa käyttäjäystävällisen mobiilisovelluksen avulla. Osa kulkumuodoista pystytään tunnistamaan melko luotettavasti, mutta osan tunnistamisessa havaittiin virheitä. Jatkokehitystä on siis tehtävä, jotta menetelmällä kerätty tieto olisi riittävän luotettavaa. Sähköinen matkapäiväkirja avaa kuitenkin uusia mahdollisuuksia liikenteellisille tarkasteluille.

Travel surveys are used for collecting data about the daily traveling of the inhabitants in a city or a certain area. The collected data is given as a parameter for creating a transport model, which will be further utilized to estimate the effects of upcoming changes in the transportation system. The results are used for aiding decision making in urban planning and transportation planning. The traditional data collection methods used in travel surveys include post survey, telephone interview, Internet survey or a combination of them. However, the traditional methods are time-consuming and expensive to conduct. By automating the data collection process, travel surveys could be carried out more often and with less human errors as well as with lower costs. In this thesis, a new data collection method for travel surveys is presented. The method is called electronic travel diary. It collects data for travel surveys by utilizing modern smart phones and their positioning functionalities, sensors and connectivity to the Internet. The mobile application belonging to the system is able to automatically detect the participants' routes and travel modes. The objective of this thesis is to evaluate the applicability of the electronic travel diary as a data collection method for travel surveys. This is achieved by utilizing literature published about the subject, experiences gathered during the development work and the results of the organized pilot study. Also subjects for future research and suggestions for the development of electronic travel diary are proposed. The results of this thesis show, that the electronic travel diary is capable of producing highly detailed information about trips by providing a user-friendly mobile application. Some of the travel modes are detected quite reliably, but for the others, major errors were found. This indicates, that further development of the system is needed in order to achieve an adequate level of reliability in the data. Nevertheless, the method opens new possibilities for transport related scrutinies.
Description
Supervisor
Luttinen, Tapio
Thesis advisor
Kosonen, Iisakki
Keywords
henkilöliikennetutkimus, liikkumistutkimus, liikennesuunnittelu, liikennejärjestelmäsuunnittelu, mobiililaite, älypuhelin, tiedonkeruu, joukkoistaminen, osallistaminen, passenger travel study, travel study, traffic survey, travel survey, transportation planning, transportation system planning, mobile device, smart phone, information gathering, crowdsourcing, public participation
Other note
Citation