Internal communications through new media - A narrative study of a company's first steps

Loading...
Thumbnail Image
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
School of Business | Master's thesis
Date
2013
Major/Subject
International Business Communication
International Business Communication
Mcode
Degree programme
Language
en
Pages
94
Series
Abstract
Uudet mediat sisäisessä viestinnässä - Narratiivinen tutkimus erään yrityksen ensimmäisistä askelista Tutkimuksen tavoitteet Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli ymmärtää mitä mahdollisuuksia uudet mediat tuovat yritysten sisäiseen viestintään, sekä sitä miten nämä mahdollisuudet saadaan käyttöön. Päähuomio ei ollut uusien medioiden teknologisissa näkökulmissa, vaan sen ymmärtämisessä millaisen viestinnän ja diskurssin uudet mediat mahdollistavat organisaation sisällä ja mitä niiden menestyksekäs käyttö vaatii. Lisäksi tutkimus pyrki tunnistamaan erilaisia uusien medioiden käyttäjätyyppejä. Tutkimus oli luonteeltaan laadullinen ja se tutki uusien medioiden ilmiötä 'Bedaksi' kutsutun case-yrityksen sisäisen verkoston kautta. Beda on kansainvälisesti toimiva teknologia-alan yritys. BedaNet on yrityksen kaikille esimiehille suunnattu sisäinen verkosto. Tutkimusmenetelmät ja teoreettinen viitekehys Tutkimuksen teoreettinen viitekehyksen lähtökohtana oli aiempi kirjallisuus sisäisestä viestinnästä, muutoksen viestinnästä ja mediatutkimuksesta. Tutkimuksen aineisto kerättiin seitsemän teemahaastattelun, sekä case-yrityksen esimiehille suunnatun kyselyn avulla. Aineisto analysointiin narratiivisia menetelmiä käyttäen. Tutkimuksen tulokset ja johtopäätökset Tutkimuksen tulokset on esitetty neljän narratiivin muodossa, jotka kuvaavat BedaNetin käyttöönottoa case-yrityksessä johdon ja kolmen käyttäjätyypin näkemysten kautta. Tutkimus tunnisti kolme käyttäjätyyppiä: Aktiivisen osallistujan, Hiljaisen seuraajan ja Poissaolevan tekijän. Tutkimus osoitti useita mahdollisuuksia joita uudet mediat tuovat sisäiseen viestintään. Tutkimus myös tunnisti kriittisiä tekijöitä, jotka helpottavat tai vastaavasti hankaloittavat uusien medioiden tuloksekasta käyttöä. Loppuyhteenvetona tämä tutkimus esittää, että uudet mediat tuovat useita hyötyjä yrityksen sisäiseen viestintään, jotka vastaavat tulevaisuuden työelämän tarpeisiin. Kuitenkin, uusien medioiden menestyksekäs toimeenpano yrityksessä edellyttää suunnitelmallisuutta ja tietoisuutta kriittisistä tekijöistä. Tämä tutkimus tunnisti kriittisinä tekijöinä tarpeen uudenlaisille kommunikaatiotaidoille uusissa medioissa kommunikoimiseksi, sekä sisäisiin uusiin medioihin liittyvän jännitteen ammatillisen ja henkilökohtaisen läheisyyden välillä. Avainsanat: uudet mediat, sosiaalinen media, sosiaaliset verkostot, ESN, sisäinen viestintä, muutosviestintä, Web 2.0
Description
Keywords
uudet mediat, new media, sosiaalinen media, social media, sosiaaliset verkostot, social networks, ESN, sisäinen viestintä, internal communications, muutosviestintä, change communication, Web 2.0, mass self communication, personal vs. professional closeness
Other note
Citation