Esimiesten roolien metaforinen rakentuminen strategiatyöpajoissa - Videoetnografinen metafora-analyysi suomalaisessa pörssiyhtiössä

No Thumbnail Available
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
School of Business | Master's thesis
Ask about the availability of the thesis by sending email to the Aalto University Learning Centre oppimiskeskus@aalto.fi
Date
2013
Major/Subject
Finnish Business Communication
Talouselämän viestintä
Mcode
Degree programme
Language
fi
Pages
67
Series
Abstract
TUTKIMUKSEN TAVOITTEET Tutkimuksen tavoitteena on lisätä ymmärrystä metaforien merkityksestä strategiatyössä sekä tehdä näkyväksi esimiesten roolien rakentumista strategiatyöhön liittyvien aiheiden metaforisoinnin kautta työpajoissa. Tavoitteena on myös mikrotason tarkastelun avulla lisätä tutkimustietoa orga-nisaatioiden strategiakäytännöistä ja tuoda strategiatutkimusta lähemmäs arkipäivän toimintaa. TUTKIMUSAINEISTO JA -MENETELMÄT Tutkimuksen pääasiallisena aineistona käytettiin videokuvaa tapausyrityksessä esimiehille järjeste-tyistä strategiatyöpajoista. Aineisto kattoi videotallenteet kahdesta neljän tunnin pituisesta työpa-jasta. Lisäksi tutkimusaineistona käytettiin työpajoissa esitettyä ja osallistujille jaettua materiaalia. Kahden työpajan videoinnin lisäksi yksi työpaja havainnoitiin. TULOKSET Analyysin pohjalta työpajoissa metaforisoiduiksi aiheiksi tunnistettiin liiketoiminta, yhtiö ja strategia. Metaforisoitujen aiheiden pohjalta tunnistettiin kolme esimiehille työpajoissa rakentunutta roolia. Esimiehille rakentuneet roolit olivat tulkitsija, toteuttaja ja ristiretkeläinen. Tutkimuksen perusteella metaforien voidaan todeta toimivan merkityksiä luovina strategiatyökaluina. Metaforat eivät sulje pois toisten työkalujen käyttöä, vaan toimivat niiden tukena. Lisäksi metaforien voidaan katsoa olevan tehokas työkalu merkitysten johtamisessa.
Description
Keywords
strategia, metafora, työpaja, esimies, mikroetnografia
Other note
Citation