Suunnittelijana vastuullisilla markkinoilla

Loading...
Thumbnail Image
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
School of Arts, Design and Architecture | Master's thesis
Location:
Date
2012
Major/Subject
Mcode
Degree programme
Degree Programme in Graphic Design
Graafisen suunnittelun koulutusohjelma
Language
fi
Pages
150
Series
Abstract
Taiteen maisterin lopputyö ”Suunnittelijana vastuullisilla markkinoilla” käsittelee suunnittelijan roolia ja vastuuta jatkuvasti kasvavilla kestävän kehityksen – eettisyyden, ekologisuuden ja vastuullisen talouden – markkinoilla. Miten suunnitella innovaatioita, jotka muuttavat kulutusta ekologisesti ja eettisesti kestävämpään suuntaan? Mikä on suunnittelijan rooli vastuullisen kulutuksen suosion kasvattamisessa? Miten vastuullisuutta ”myydään” kuluttajille? Opinnäyte keskittyy suunnittelijan mind setin, ajattelun viitekehyksen, muuttamiseen tuotantoon tähtäävästä suunnittelijasta luovaksi ongelmanratkaisijaksi, joka kykenee tunnistamaan globaalin maailman haasteita. Sen sijaan, että suunnittelisimme kauniita ja käytettäviä esineitä tai houkuttelevia ja myyviä pakkauksia, suunnittelijat tulisi ottaa mukaan jo tuotekehitysvaiheeseen miettimään, miten tuotteilla ja palveluilla voidaan vähentää ympäristön kuormitusta ja parantaa ihmisten hyvinvointia. Suunnittelijan roolina on informoida ja innostaa kuluttajia vastuullisempiin valintoihin. Kuluttajien vaatimusten ja uusien trendien tuntijoina sekä yritysmaailman konsultteina suunnittelijoilla on suuri vastuu haitallisen kulutuksen vähentämisessä ja vastuullisemman kulutuksen kasvattamisessa. Kuluttajat vaativat yritysten toiminnalta yhä enemmän läpinäkyvyyttä ja vuoropuhelua kuluttajien kanssa. Suunnittelijoiden tulee saada yritykset ymmärtämään, että vastuullisuus on menestyvän yrityksen perusedellytys. Tuote- ja palvelukehitysprosesseja tulisi muokata niin, että ne mahdollistaisivat tiiviimmän yhteistyön yritysten, tuotekehitysinsinöörien ja suunnittelijoiden välillä. Samaan aikaan kun sosiaalinen media on lisännyt globaalia verkostoitumista, samankaltaisesti ajattelevista yhteisöistä ja omista juurista sekä kulttuurista on tullut tärkeämpiä. Haemme tuotteista ennen kaikkea meille henkilökohtaisesti merkittäviä elämyksiä ja kokemuksia. Materiaalisen kulttuurin tarpeiden tyydyttämisen sijaan suunnittelijoiden tuleekin miettiä, miten tehdä tuotteista ja palveluista elämyksiä ja sitä kautta kuluttajille merkittävämpiä. Ymmärtämällä kuluttajien motiiveja ja kuluttamisen tapoja, voimme muokata kuluttajien käyttäytymistä vastuullisempaan suuntaan. Lisääntyneen globalisaation ja massatuotannon myötä tavarat ovat menettäneet kulttuuriset erityispiirteensä ja ymmärryksemme niiden tuotannosta ja materiaalien alkuperästä on heikentynyt. Avain vastuullisempaan kulutuksen on tässä: kun arvostamme tuotteita enemmän ja ne ovat meille emotionaalisesti tärkeitä, myös kiinnostus niiden alkuperää kohtaan kasvaa ja säilytämme ne kauemmin. Niiden hajotessa pyrimme korjaamaan ne sen sijaan, että vaihtaisimme ne uusiin. Omistamisen sijaan tarvitsemme tapoja lainata, vuokrata ja vaihtaa tuotteita sen mukaan kun niitä tarvitsemme. Opinnäyte on osa Aalto-yliopiston Kauppakorkeakoulun IDBM-osaston EDEST (Employment of Design Strategies) –projektia. Se sisältää kierrätysvaateyritys Globe Hopelle tilaaman tapaustutkimuksen, jossa tutkittiin, miltä vastuullisen visuaalisuus nykypäivänä näyttää ja miten yritys viestii nykyisille ja potentiaalisille kuluttajilleen arvojaan eettisyys, ekologisuus ja esteettisyys. Tapaustutkimus on esitelty työn loppuun sijoitetussa liitteessä.
Description
Supervisor
Itkonen, Marjatta
Thesis advisor
Nurkka, Johanna
Keywords
kestävä kehitys, vastuullisuus, LOHAS, elämysdesign, design thinking, emotionaalisuus, sosiaalinen media, Globe Hope
Other note
Citation