Sosiaalinen media suomalaisissa yrityksissä

No Thumbnail Available
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Elektroniikan, tietoliikenteen ja automaation tiedekunta | Master's thesis
Date
2010
Department
Major/Subject
Työpsykologia ja johtaminen
Mcode
TU-53
Degree programme
Language
fi
Pages
104 + [7]
Series
Abstract
Sosiaalinen media on Sanastokeskuksen määritelmäluonnoksen mukaan teknologian avustama uudenlainen viestintämuoto, jossa välitetään käyttäjälähtöisesti ja vuorovaikutteisesti tuotettua tietoa ja luodaan ja ylläpidetään sosiaalisia verkostoja. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää tarkemmin mitä sosiaalinen media on, mitä merkitystä sillä on yritysten kannalta ja miten sitä tällä hetkellä käytetään suomalaisissa yrityksissä. Kahteen ensimmäiseen tutkimuskysymykseen haettiin vastauksia aikaisempien tutkimusten, tilastojen ja kirjallisuuden avulla. Sosiaalisen median käyttöä suomalaisissa yrityksissä tutkittiin empiirisesti verkkopohjaisen kyselyn vastauksista muodostetun aineiston avulla. Kysely lähetettiin liikevaihdoltaan Suomen 500 suurimmalle yritykselle sähköisesti. Tutkimuksessa löydettiin, että sosiaalinen media on erityisesti viimeisen viiden vuoden aikana kasvanut merkittäväksi yhteiskunnalliseksi ilmiöksi, jolla on vaikutuksia niin yksilöiden, yritysten kuin koko yhteiskunnan kannalta. Vaikutukset näkyvät ja tuntuvat yrityksissä toimintaympäristön muutosten kautta, jotka pakottavat yritykset sopeuttamaan sekä ulkoista, että sisäistä toimintaansa. Tutkimuksessa havaittiin myös, että sosiaalinen media soveltuu tukemaan erityisen hyvin tietoperusteisten organisaatioiden toimintaa. Tutkimuksen empiirisessä osassa selvisi, että sosiaalista mediaa hyödyntää omassa toiminnassaan jo melkein puolet kyselyyn vastanneista 114 suomalaisesta yrityksestä. Yritykset suhtautuvat yleisesti ottaen positiivisesti sosiaaliseen mediaan ja uskovat sen merkityksen kasvavan tulevina vuosina.

Social media is a new way to communicate that is supported by information and communications technologies. In social media, people share collaborative produced information and create and maintain social networks. The purpose of this research was to find out what social media is, how it affects the corporations and how it's currently used by Finnish corporations. Previous studies and literature related to social media was used to find answers to the first two questions. Social media usage was studied with the help of the online survey that was sent to 500 largest Finnish companies. According to the results of the research, social media has grown as a huge societal phenomenon especially during the last five years. It has a significant impact on individuals, corporations and on a whole society. The corporations see the impact in the quickly changing market place that forces corporations to adapt their internal and external activities. Social media seems to support particularly well activities in the knowledge based organizations. In empirical part, it was found out that social media is already utilized by almost half of the companies that responded to the survey. Overall the companies seem to feel very positive towards the social media and also expect that the importance of the social media will significantly increase in the coming years.
Description
Supervisor
Järvenpää, Eila
Keywords
social media, Web 2.0, social software, knowledge management, Enterprise 2.0, blogs, wikis, media, communications, sosiaalinen media, Wen 2.0, sosiaaliset ohjelmistot, tietojohtaminen, Yritys 2.0, blogit, wikit, media, viestintä
Other note
Citation