Mobiilin kauppa-asiointipalvelun suunnittelu ja arviointi
No Thumbnail Available
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Informaatio- ja luonnontieteiden tiedekunta |
Master's thesis
Unless otherwise stated, all rights belong to the author. You may download, display and print this publication for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Author
Date
2010
Department
Major/Subject
Vuorovaikutteinen digitaalinen media
Mcode
T-111
Degree programme
Language
fi
Pages
xi + 85
Series
Abstract
Mobiilipalveluiden ja fyysisen ympäristön yhdistäminen on yksi tulevaisuuden suurista trendeistä. Kauppa-asiointiin on kehitetty monenlaisia palveluita, joita voidaan käyttää matkapuhelimilla. Näihin palveluihin yhdistetään elementtejä sosiaalisen median palveluista, mutta olemassa olevissa palveluissa vuorovaikutus on yhdensuuntaista. Diplomityön tavoitteena on suunnitella ja arvioida mobiilia kauppa-asiointipalvelua. Palvelun suunnittelu perustuu niin nykyteknologiaan kuin kaupan asiakkaitten tarpeisiinkin. Suunniteltua palvelua arvioidaan STOF-viitekehyksen avulla. Tämän lisäksi palvelua verrataan kahteen olemassa olevaan vastaavaan palveluun, jotka myös esitellään työssä. Tehdyn arvioinnin ja vertailujen perusteella esitetään suunnitellun palvelun vahvuuksia ja heikkouksia. Näiden pohjalta ehdotetaan, mitä pitää huomioida, kun lähdetään suunnittelemaan mobiilipalvelua kauppa-asioinnin helpottamiseksi.Integrating mobile services and the physical environment is one of the big trends of the future. Many services for assisting shopping have been developed for mobile phones. Elements from social media services have been integrated to these assistants; however, the interaction has been unidirectional from shopping assistants to social media and not the other way around. The objective of this thesis is to design and evaluate a mobile service for shopping. Knowledge from the latest technology and the needs of the customers are used in the design. Then the service is evaluated using the STOF framework. Also two existing services, which are introduced in the thesis, are used to benchmark the designed service. Strengths and weaknesses of the designed service are revealed through the evaluation and benchmarking. According to the results, suggestions are made for developing a mobile service to help shopping.Description
Supervisor
Vuorimaa, PetriThesis advisor
Ropponen, TeemuKeywords
mobiilipalvelu, sosiaalinen media, ubiikkikauppa, STOF, kauppa-asiointi, mobile service, social media, ubique commerce, STOF, shopping